لینک کوتاه : http://panasonic-group.com/?p=1762

علت روشن نشدن تلویزیون های LCD پاناسونیک

علت روشن نشدن تلویزیون های LCD پاناسونیک، در این مقاله به خرابی های عمومی تلویزیون های ال سی دی و علت های چشمک زدن متوالی چراغ پاور تلویزیون های ال سی دی خواهیم پرداخت  .

علت روشن نشدن تلویزیون های LCD پاناسونیک

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد زمانی که قصد تماشای برنامه ای را دارید با زدن دکمه پاور برای روشن کردن تلویزیون، دستگاه روشن نشده و با چشمک زدن چراغ استندبای روبرو می شوید . تلویزیون های پاناسونیک وجود هرگونه ایراد سخت افزاری را با چشمک زدن پی دی پی و متوالی چراغ استندبای اطلاع می دهند .

 

چرا آموزش خواندن ارورکدهای پاناسونیک ارزشمند است 

امروزه تلویزیون هایی که به بازار عرضه شدند دارای قابلیت های بسیار متنوعی هستند. این نمایشگرها به علت پیشرفت تکنولوژی برنامه های متفاوتی را دارا هستند. مرکز پروتکت تلویزیون های پاناسونیک در زمان بروز هرگونه مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری در قسمتی از دستگاه، با نمایش ارور کد هایی که توسط کارخانه تعریف شدند محدوده ایراد را به نمایش می کشند. تعمیرات تلویزیون ها موضوع پیچیده ای است که نیاز به آموزش تخصصی و ابزارهای متفاوتی دارد.

بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکلی با نمایندگی و خدمات پس از فروش برند دستگاه خود یا با شرکت ضمانت کننده دستگاهتان تماس حاصل نمایید .مرکز تخصصی تعمیر و خدمات پس از فروش گروه پاناسونیک با داشتن تیم حرفه ای و کار آزموده تعمیرات و آزمایشگاه تخصصی تعمیر انواع برد الکترونیکی  آمادگی خدمت رسانی به مشتریان گرامی را دارا می باشد.

طراحی تلویزیون های LED و LCD و PDP پاناسونیک به گونه ای می باشد که با تعداد چشمک های چراغ پاور که از یک تا ۱۴ بار می تواند با الگوریتم خاصی تکرار شود، ایراد را نمایش می دهند. برای آگاهی از محدوده ایراد دستگاهتان لازم است با نحوه خواندن ارورکدهای تلویزیون پاناسونیک آشنا شوید.

برای آموزش خواندن ارورکد تلویزیون های پاناسونیک که توسط کارخانه معرفی شدند مطالعه مقاله خواندن ارورکدها پیشنهاد می شود.

 

علت ۱ بار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون  LCD پاناسونیک 

در تلویزیون های LCD  ارور ۱ ایراد گسترده ای است که می تواند از خرابی برد های اینورتر تلویزیون باشد و خرابی برد های اینورتر به دلایل زیر می تواند به وجود بیاید :

خرابی بکلایت تلویزیون :

(لامپ های فلئورسنت یا لامپ های CCFL تلویزیون معیوب شود .)

خراب شدن عایق های بکلایت تلویزیون: در اثر طول کارکرد تلویزیون، عایق زیر لامپ های فلئورسنت گرم می شود و ترک می خورد. بر اثر ترک خوردگی و با توجه به وجود ولتاژ بالایی که روی لامپ های فلئورسنت وجود دارد و اختلاف پتانسیل با بدنه فلزی دستگاه، با گذشت زمان جرقه ایجاد می شود و تلویزیون خاموش شده و چراغ استند بای ارور ۱ را نشان می دهد .

خرابی برد پاور تلویزیون:

قسمتی که ولتاژ ۲۴ ولت بکلایت را از روی برد پاور برای برد اینورتر سوییچ می کند قطعه  خاصی از خانواده ماسفت ها (FET) هست که در اثر آسیب دیدگی آن ،  ولتاژ برد اینورتر را تامین نمی کند و در نتیجه به علت روشن نشدن برد اینورتر، شاهد ارور ۱  چراغ پاور خواهیم بود .

خرابی مین برد :

بارها دیده شده که تلویزیون های LCD هم مانند تلویزیون های پلاسما بر اثر خرابی مین برد ارور ۱ شدند. به علت آسیب دیدگی سی پی یو (CPU) اصلی دستگاه و مصرف جریان بالا شورت سیرکوییت (Short circuit) مرکز کنترل که روی مین برد قرار دارد ارور  ۱ را نمایش می دهد .

علت ۲ بار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون  LCD پاناسونیک 

در صورتیکه چراغ استند بای تلویزیون ۲ بار چشمک متوالی بزند و ارور ۲ را نمایش دهد بهتر است موارد مربوط به خرابی مین برد بررسی شود. که در اینجا به آنها اشاره کردیم :

  • اگر قطعه ای روی مین برد معیوب شده باشد و اتصالی روی ولتاژ ۳.۳ ولت به وجود بیاید شاهد  ارور ۲ در چراغ چشمک زن پاور تلویزیون خواهیم بود .
  • به ندرت دیده شده از خرابی اینورتر هم تلویزیون ارور ۲ شده است. از آنجایی که شدت نور بکلایت دستگاه با پروتکل PWM از طریق مین برد بوسیله برد اینورتر کنترل می شود چنانچه برد اینورتر آسیب جدی ببیند و خط کنترل شدت بکلایت (PWM) اتصال به زمین شود مین برد جهت محافظت از خود تلویزیون را خاموش کرده و ارور  ۲ را نمایش می دهد.

علت ۳ بار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون  LCD پاناسونیک 

به طور کلی در تلویزیون های پاناسونیک بوجود آمدن ارور  ۳ عدم وجود ارتباط بین پردازنده های دستگاه می باشد. به هر دلیلی در دستگاه هایی که چند پردازنده ای کنترل می شوند ارتباط بین این پردازنده ها قطع شود شاهد ارور ۳ خواهیم بود.

در تلویزیون های LCD  ارور ۴ و ارور ۵ و ارور ۶ دیده نشده است .

علت ۷ بار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون  LCD پاناسونیک 

در تلویزیون های ال سی دی معمولا دو برد اینورتر داریم برد اینورتر Master که در واقع کنترلر می باشد و روی اینورتر با حرف M مشخص می شود و برد اینورتر دیگر اینورتر Slave هست  که در اصل اجرا کننده دستورات دستگاه بوده و با حرف S روی برد معرفی می شود. بردهای اینورتر در قسمت پشت تلویزیون یکی سمت چپ و دیگری سمت راست قرار می گیرند و ولتاژ دو سر لامپ های فلئورسنت داخل بکلایت را تامین کرده و آن را روشن می کند. اگر این دو برد یا حتی یکی از آنها معیوب شود، چراغ استند بای ایراد را بصورت ارور ۷ نمایش داده می شود.

وقتی برد ها روشن می شوند و به درستی کار می کنند، برد اینورترِ مستر پیغام درست کار کردن بردها را به مین برد ارسال می کند. اما در صورتی که مین برد پیغامی مبنی برد عدم وجود مشکل را دریافت نکند،مین برد خاموش شده و دستگاه با ۷ بار چشمک متوالی چراغ استند بای اعلام آسیب دیدگی می کند . از آنجایی که وجود ولتاژ بالا (های ولتاژ) خطرناک بوده و گاها موجب آسیب دیدگی و آتش سوزی پنل تلویزیون ها می شود در تلویزیون های پاناسونیک به محض درست نبودن های ولتاژ ، اعم از نشت ولتاژ یا ایجاد جرقه، مین برد خاموش شده و از آسیب جدی و آتش سوزی جلوگیری می کند. به دلیل این طراحی در تلویزیون های پاناسونیک در صد آتش سوزی تلویزیون های پاناسونیک بسیار بسیار کمتر از تلویزیون با برندهای دیگر می باشد .

 

علت ۱۰بار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون  LCD پاناسونیک 

در ال سی دی های پاناسونیک ارور ۱۰ متداول نیست. اما به طور کلی ارور ۱۰ می تواند ناشی از خرابی برد پاور یا مین برد باشد و گه گاه بر اثر طول زمان کارکرد و یا نوسان برق با خرابی پاور در LCD ها با نمایش ارور ۱۰ مواجه شدیم .

علت ۱۲ بار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون  LCD پاناسونیک 

وقتی در تلویزیون های ال سی دی شاهد ارور ۱۲ هستیم که یا بلندگوها  آسیب دیده باشند و یا  آمپلی فایر روی مین برد تغذیه نشود  .

علت ۱۴ بار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون  LCD پاناسونیک 

ارور ۱۴ در تلویزیون های LCD مربوط به خرابی ماژول HDMI  یعنی پردازنده HDMI  روی مین برد هست که با تعویض خود پردازنده HDMI  در مدل های قدیمی ، یا با  تعویض  مین برد در مدل های جدیدتر ایراد رفع می شود .

 

 

Call Now Button