لینک کوتاه : http://panasonic-group.com/?p=4006
بکلایت تلویزیون پاناسونیک

بکلایت چیست ؟

بکلایت چیست ؟ علت خرابی و سوختن بکلایت تلویزیون چیست ؟ برای افزایش طول عمر بکلایت تلویزیون چه کار کنیم ؟ در این مقاله قصد داریم به سوالات شما پاسخ دهیم .

بکلایت (روشنایی پس زمینه)  مجموعه قطعاتی است که نور مورد نیاز تمامی تلویزیون های ال ای دی را تامین می نماید . اما بکلایت به تنهایی یک قطعه یدکی محسوب نمی شود و بلکه قسمتی از پنل می باشد  .

یونیت پنل یکی از مهمترین قسمت ها در دستگاه های LED است که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت کل نمایشگر ها را تشکیل می دهد. این یونیت تشکیل شده است از : لایه های دیفیوزر، رفلکتور ها، صفحه ی TFT، بکلایت، قاب فلزی که علاوه بر در بر گرفتن یونیت پنل باعث دفع حرارت ناشی از کارکرد بکلایت می شود .

علت خرابی بکلایت تلویزیون

یکی از خرابی های شایع تلویزیون های LED خرابی بکلایت می باشد . ال ای دی های به کار رفته در بکلایت نمایشگرها دارای طول عمر معینی می باشند .

از دلایل خرابی بکلایت تلویزیون می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استفاده از دستگاه با حداکثر میزان روشنایی نور پس زمینه
  • استفاده از بکلایت نامرغوب موجود در بازار  
  • گرمای ناشی از کارکرد ال ای دی ها که مهمترین علت خرابی بکلایت محسوب می شود. 
  • استفاده طولانی مدت و مداوم از تلویزیون


خرابی بکلایت به علت گرما

اصلی ترین دلیل خرابی بکلایت تلویزیون بر اثر گرمای آزاد شده ناشی از کارکرد ال ای دی های روی بکلایت می باشد . این موضوع باعث کاهش شدید طول عمر بکلایت تلویزیون می باشد . در هر صورت با خرابی بکلایت در ال ای دی ها شاهد خرابی تصویر یا عدم وضوح تصویر و تاریک شدن نمایشگر خواهیم بود .


میزان روشنایی نور پس زمینه 

از دلایل دیگر خرابی بکلایت می توان به نگهداری نادرست و استفاده طولانی مدت دستگاه با حداکثر روشنایی نور پس زمینه اشاره کرد . اگر میزان روشنایی نور صفحه نمایش روی بالاترین میزان ممکن باشد باعث می شود ال ای دی های روی بکلایت با حداکثر توان کار کنند و در نهایت باعث سوختن بکلایت یا سوختن یک یا چند عدد از ال ای دی های روی بکلایت می شود . 

زمانی که با حداکثر میزان روشنایی تصویر از تلویزیون استفاده می نمایید لامپ های بک لایت با تمام توان خود کار می کنند و طول عمر آنها کاهش می یابد . برای جلوگیری از سوختن بکلایت بر اثر بالا بودن ولتاژ می توانید از قسمت منو روی ریموت کنترل ، تنظیمات نور صفحه نمایش را تغییر دهید . و پیشنهاد می شود نور پس زمینه را روی کمتر از ۷۰ در صد تنظیم نمایید .


استفاده از بکلایت های بی کیفیت

از دیگر عوامل سوختن بک لایت می توان به بی کیفیت بودن خود قطعه بکلایت یا ال ای دی های روی بکلایت اشاره کرد . به طور کلی استفاده از قطعه بکلایت بی‌کیفیت، سوختن یک یا چند عدد از ال ای دی های روی بکلایت ، استفاده مداوم از دستگاه و گرمای ناشی از کارکرد ال ای دی ها اصلی‌ترین دلایل خرابی بک لایت تلویزیون در نظر گرفته می شود .


بالا بودن ولتاژ و شدت جریان عبوری بر روی لامپ های ال ای دی بکلایت

بیشترین جریان در دستگاه های LED توسط بکلایت مصرف می شود و به علت بار سنگین عبوری و فشار وارده به آن ، آسیب دیدگی در این قسمت بر اثر کارکرد های طولانی مدت دستگاه بیشتر است. هنگامی که یک led از بکلایت آسیب می بیند، جریان  عبوری مدار تغییر می کند و (LED DRIVER BOARD) LD BOARD  تغییر جریان را احساس می کند و جهت جلوگیری از به وجود آمدن آسیب های بیشتر دستگاه را با ارور ۱ چشمک ، (time blink 1) خاموش می کند .


چطور طول عمر بکلایت را افزایش دهیم ؟

همان طور که در ابتدا توضیح داده شد خرابی بکلایت یکی از ایراد های شایع تلویزیون های LED در برند ها و مدل های مختلف می باشد . یکی از مهمترین عوامل در افزایش طول عمر بک لایت تلویزیون ، این است که نور صفحه تلویزیون است به طور معمول نور زمینه تلویزیون های ال جی ، سامسونگ یا سونی و حتی پاناسونیک صد در صد است . بهتر است برای افزایش تقریبا دو برابری طول عمر بک لایت تلویزیون خود نور پس زمینه آن را زیر ۷۰ درصد تنظیم نمایید .

قطعات الکترونیکی بر اثر کارکرد گرما تولید می کنند و جالب است بدانید همین گرما یکی از دلایل خرابی بردهای الکترونیکی از جمله بکلایت می باشد . پس برای جلوگیری از خرابی بکلایت بهتر است  در فواصل زمانی ۲ تا ۳ ساعت دستگاه را به مدت ۱۰ دقیقه خاموش نمایید تا بردهای الکترونیکی خنک شوند .

با کلیک روی همین لینک راهکارهای ارائه شده توسط نمایندگی تعمیرات تلویزیون پاناسونیک در جهت استفاده و نگهداری بهینه دستگاه را مطالعه بفرمایید.


نحوه تشخیص خرابی بکلایت تلویزیون 

یکی از علت های خرابی تلویزیون های ال ای دی خرابی بکلایت آنها می باشد . در خرابی بکلایت در واقع تصویر وجود دارد ولی چون نور پس زمینه یا همان بکلایت با مشکل مواجه شده، یک تصویر سیاه و بدون وضوح از نمایشگر دیده می شود .

تلویزیون را روشن نمایید ، در صورتی که صدای تلویزیون شنیده می‌ شود ولی تصویر خاموش به نظر می رسد ، نور چراغ قوه تلفن همراه تان را به طور مورب به صفحه نمایش بتابانید در صورتی که در این حالت تصویر را مشاهده نمودید بهتر است بگوییم که بکلایت تلویزیون شما دچار مشکل شده است .


نشانه های خرابی بکلایت تلویزیون 

  • به وجود آمدن لکه های سیاه روی تصویر
  • قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون
  • قطع شدن تصویر
  • خاموش شدن تلویزیون پس از چند دقیقه کار کردن
  • یک دست نبودن میزان روشنایی در همه نقاط تصویر
  • نقطه های تیره و روشن روی تصویر دیده می شود
  • نمایش لوگوی برند و خاموش شدن
  • آبی شدن نور تصویر


انواع بکلایت تلویزیون 

بکلابت ها شامل دو نوع strip bar یا همان Direct و  Edge هستند؛ در نوع edge که با عنوان بکلایت لبه شناخته می شوند تمامی led ها روی یک خط چیده شده اند و با یک لنز مسطح از حالت خطی به صفحه ای تبدیل می شوند. در نوع  strip bar یا دایرکت که با عنوان بکلایت خطی شناخته می شوند ، led ها در خطوط مختلف چیده شده اند و هر led لنز جداگانه دارد که لنز ها بنا بر ویژگی های دستگاه ها متفاوت می باشند.


معرفی بکلایت لبه یا ایج (Edge Backlight)

بکلایت ایج دارای یک برد الکترونیکی کم عرض (مدار چاپی یا همان PCB) با طول بیشتر می باشد که تمامی led ها روی آن به صورت ردیف و با فاصله یکسانی از هم قرار گرفتند .

بکلایت لبه ،بکلایت چیست ؟علت خرابی بکلایت


معرفی بکلایت خطی یا دایرکت (Direct Backlight)

بکلایت دایرکت بر خلاف بکلایت ایج دارای برد مدار چاپی با عرض بیشتری هستند و طراحی آنها به گونه ای است که led ها با فاصله بیشتری نسبت به یکدیگر قرار دارند. در بکلایت دایرکت روی هر led یک عدد لنز پخش کننده نور دیفیوزر لنز (diffuser lens) قرار گرفته است.

بکلایت دایرکت بکلایت خطی، بکلایت چیست ، علت خرابی بکلایت

 

بکلایت ها توسط کمپانی ها در حین تولید یونیت پنل تولید می شوند و کارخانه های تولید کننده ، تعویض بکلایت را استاندارد نمی شمارند و از مصرف کنندگان تقاضا می کنند  که تمامی یونیت پنل از بک لایت (Backlight)، رفلکتور ها (Reflrctors) ، لایه های دیفیوزر (Deffusers) و صفحه ی TFT تشکیل شده است. با توجه به شرایط اقتصادی هموطنان این امر ممکن نبوده و برای خدمات رسانی هر چه بهتر، نمایندگی های خدمات پاناسونیک، بخش های مختلف یونیت پنل را جداگانه سرویس می کنند.

بکلایت اورجینال را چطور بشناسیم ؟

از آن جایی که شرکت های تولید کننده تلویزیون ، بکلایت را به عنوان قطعه یدکی مجزا به رسمیت نمی شناسند، از نظر آنها بکلایت قسمتی از یونیت پنل می باشد . در اصل پنل تلویزیون قطعه یدکی محسوب می شود .از این رو با اطمینان کامل می توان گفت هیچ شرکت تولید کننده تلویزیون ، بکلایت را به صورت منفرد ارائه نمی نماید .

بنابراین تمامی بکلایت های موجود در بازار غیر اورجینال بوده و  انواع واردات چینی آن از سطح کیفی پایین تری نسبت به نمونه های اصلی برخوردار هستند . بکلایت اورجینال تنها به صورت دست دوم خرید و فروش و استفاده می شود .

در ساختار بکلایت از لنز ها و led ها استفاده شده است. ال ای دی ها مانند هر قطعه ی الکترونیکی  دیگری طول عمر دارند و با توجه به اینکه با توان ماکسیمم خود در حال کارکرد هستند ، آسیب دیدگی آن ها طبیعی است. کارخانه های تولید نمایشگرها بر این باورند که باز شدن پنل تلویزیون امری غیر استاندارد است، در نتیجه هیچ کارخانه ای خطوط بکلایت را به عنوان قطعه یدکی و به طور جداگانه تولید نکرده و نمی فروشد . پس به طور کلی قطعه ای به نام بکلایت اصلی وجود ندارد .


بکلایت فیک یا اورجینال 

بکلایت های موجود در بازار از دو حالت خارج نیستند:

۱-بکلایت دست دوم

بکلایت ها ممکن است از روی دستگاه های پنل شکسته و یا مستهلک برداشته شوند که این کار باعث می شود طول کارکرد آنها معلوم نباشد و زمان عمر باقی مانده شان هم، نامعلوم و غیر قابل اطمینان می باشد.

۲-بکلایت فیک

از آن جایی که کارخانه ها باز شدن یونیت پنل را استاندارد نمی دانند، قطعه ی یدکی آن را نیز ارائه نمی کنند و این امر به این معناست که بکلایت اورجینال به عنوان قطعه ی یدکی وجود ندارد. برخی از تولید کنندگان چینی، بکلایت های پر مصرف را کپی می کنند و این کپی ها در کیفیت های متفاوتی به بازار عرضه می شوند .

آن ها روی بکلایت های با کیفیت همچون برند های ژاپنی مانند Sony / Panasonic / Hitachi مانور زیادی نمی دهند چرا که به علت کم مصرف بودن، هزینه ی طراحی و تولید را پوشش نمی دهند. و بعضی از مراکز خدمات پاناسونیک با استفاده از بکلایت های مشابه سعی در تعمیر دستگاه دارند که این موضوع باعث بزرگتر شدن معایب طول کارکردی بکلایت ها می شود.

بنا به شرایط ذکر شده و برای ارائه ی خدمات به بهترین نحو ، مجموعه ی ما ابزار و اِلِمان های مورد نیاز را وارد کرده و ادواتی را طراحی و ساخته است تا بتواند بکلایت اورجینال را بازسازی کند. با توجه به اهمیت نحوه ی قرار گرفتن کانون لنز ها نسبت به LED برای دریافت نور زمینه یک دست ، دستگاه های ما تعویض LED و برداشتن و قرار دادن لنز ها را با دقت صدم میلی متر انجام می دهند که باعث می شود نور زمینه دریافتی یک دست و مطلوب باشد.

این کیفیت LED ها است که عمر طولانی بکلایت های باز سازی شده را تضمین می کند. مجموعه ی ما از برند های نامدار و درجه یک LED  همچون Nichia و Osram استفاده می کند که طول عمر بکلایت های بازسازی شده را به بکلایت اورجینال نزدیک کند. درستی کارکرد دستگاه و اطمینان از LED  به کار رفته باعث شده است که بکلایت بازسازی شده و تعویض شده در مجموعه شامل یک سال ضمانت باشد. در زمان بیش از دو سال که از بازسازی و تعویض بکلایت در مجموعه صورت می گیرد، تعداد بکلایت های برگشتی از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند.

با کمال افتخار تحقیقات خود را در زمینه ی ساخت بکلایت های مورد نیاز را آغاز کرده ایم و در تلاش برای به ثمر رساندن آن هستیم .لازم به ذکر است که هم اکنون قابلیت تولید و بازسازی بکلایت های برند های مختلف درجه یک و کم مصرف که کپی آنها موجود نمی باشند را دارا هستیم .

برای تماس با ما می توانید با شماره ۰۲۶۳۶۱۱۵ تماس حاصل نمایید .

Call Now Button