لینک کوتاه : http://panasonic-group.com/?p=3531
علت روشن نشدن تلویزیون های LED پاناسونیک

علت روشن نشدن تلویزیون پاناسونیک

علت روشن نشدن تلویزیون پاناسونیک : یکی از مشکلاتی که ممکن است در تلویزیون ها مشاهده شود، خاموش و روشن شدن تلویزیون پاناسونیک است. به این معنی که دستگاه در حین کار، خود به خود خاموش شده و پس از چند ثانیه، مجددا روشن می شود و یا قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون می باشد که عوامل زیادی باعث بروز این مشکل می شوند که در ادامه، آنها را مفصل بررسی می کنیم.

عیب‌ یابی دقیق اولین اقدامی است که باید برای رفع مشکل خاموش شدن تلویزیون پاناسونیک انجام شود. گاهی ممکن است مشکل ناشی از یک مورد بسیار ساده باشد که به سادگی قابل رفع باشد. اما در شرایطی که تلویزیون مشکل فنی یا سخت افزاری داشته باشد بهتر است قبل از اینکه به دیگر قطعات دستگاه آسیب برسد، برای تعمیر اقدام کنید.

از عوامل شایعی که می توان برای قطع شدن تصویر تلویزیون پاناسونیک و خاموش شدن ناگهانی آن نام برد عبارتند از:

-اتصالی داشتن پریز برق

-معیوب شدن شدن اتصالات کابل برق

-گرمای بیش از حد تلویزیون

-مشکلات نرم‌ افزاری

-بهم‌ ریختن تنظیمات دستگاه

-معیوب شدن مدار استند بای تلویزیون

-نقص قطعه برد تغذیه پاور

-آسیب‌ دیدن مین‌ برد تلویزیون

-ویروسی شدن دستگاه

-مطمئن شوید تلویزیون روی تایمر تلویزیون نباشد

-مطمئن شوید که مشکل از ریموت تلویزیون نیست

 

علت خاموش شدن تلویزیون های پاناسونیک

 خاموشی تلویزیون های پاناسونیک معمولا با ۱ تا ۱۴ بار روشن و خاموش شدن چراغ چشمک زن پاور همراه می باشد. معمولا این ارور کد ها توسط کارخانه سازنده معرفی شدند و همچنین تعداد چشمک های چراغ استند بای برای تعمیرکار ها یک کد برای شناسایی محدوده ایراد به حساب می آید.  

 

  • ارور ۱ چشمک معمولا به علت خرابی برد مین در تلویزون های پلاسما و همچنین می تواند مربوط به خرابی بکلایت در بعضی از مدل تلویزیون های  LED و LCD باشد. 
  • ارور ۲ چشمک بعلت خرابی برد تغذیه پاور ، یا برد دیجیتال در بعضی از تلویزیون های پلاسما و یا خرابی مین برد در برخی مدل های LED و LCD می باشد.
  • ارور ۳ چشمک بعلت وجود عیب و خرابی در برد دیجیتال دستگاه می باشد.
  • ارور ۴ چشمک بعلت خرابی برد تغذیه پاور در تلویزیون های LCD و برد اسکن تصویر در تلویزیون های پلاسمای پاناسونیک می باشد.
  • ارور ۵  چشمک در بعضی از مدل تلویزیون های پلاسمای پاناسونیک به علت خرابی برد های اسکن تصویر نمایش داده می شود.
  • ارور ۶ بار چشمک بعلت خرابی برد های اسکن افقی تصویر (SU board , SD board و یا SM boad) و یا برد های اسکن عمودی تصویر (C board) مثل C1, C2 و C3  و در بعضی مدل ها تا C12 می باشد مانند مدل TH-103PF10 , TH-103PF9 و TH-103PF12 که بزرگترین مدل های تلویزیون پاناسونیک هستند.
  • ارور ۷ چشمک مربوط به به وجود آمدن ایراد در برد های بافر، برد اسکن و یا برد تغذیه پاور می باشد.
  • ارور ۸ چشمک مربوط به دلیل خرابی در برد اسکن تصویر دستگاه می باشد. 
  • ارور ۹ چشمک مربوط به خرابی آمپلی فایر روی دستگاه می باشد.
  • ارور ۱۰ چشمک در تلویزیون های پلاسما مربوط به خرابی برد پاور می باشد که خرابی برد پاور هم ناشی از خرابی خود برد پاور یا اتصال یکی از بردهای اسکن می باشد.
  • ارور ۱۱ چشمک به دلیل خرابی سیستم های خنک کننده و فن در دستگاه هایی که دارای فن خنک کننده می باشند رخ می دهد.
  • ارور ۱۲ چشمک مربوط به معیوب شدن مین برد و  همچنین خرابی اسپیکرها می باشد.
  • ارور ۱۳ چشمک به علت خرابی برد مین است ولی به دلیل موجود نبودن قطعات مین برد باید برد به طور کامل تعویض شود.
  • ارور ۱۴ چشمک به معنای خرابی IC پردازنده HDMI  روی مین برد می باشد. 

 

در این مقاله با علت روشن نشدن و خرابی تلویزیون های LED آشنا خواهید شد.   

علت ۱ بار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون های LED  پاناسونیک

مصرفی ترین قطعه در نمایشگر های ال ای دی، بکلایت می باشد بیشترین مصرف جریان روی تلویزیون های ال ای دی را دارد و چون یک قطعه مصرفی می باشد خرابی آن هم طبیعتا اجتناب ناپذیر می باشد اما با کم کردن میزان روشنایی تصویر از منوی تصویر ریموت کنترل تلویزیون طول عمر بکلایت افزایش پیدا کرده و خرابی به تعویق می افتد. برای استفاده و نگهداری بهینه تلویزیون پیشنهاد می شود در تلویزیون های ال ای دی میزان روشنایی روی ۷۰ درصد تنظیم شود به عبارتی اگر یکلایت با بیشترین توان خود کار نکند تقریبا عمر مفید آن ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند.

شایع ترین ایراد در تلویزیون های LED خرابی بکلایت آن ها می باشد. مشکل خرابی بکلایت در تلویزیون های قدیمی تر با ارور ۱  نمایان می شود و معمولا با تعویض ست بک لایت ایراد مرتفع می گردد. ولی در تلویزیون های جدیدتر و تولیدات بعد از سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در مدل های سری  GX ,HX , JX در صورت خرابی بکلایت، تلویزیون به کار خود ادامه داده و فقط نور آن قطع می شود که با تعویض بکلایت مشکل رفع می شود. 

بکلایت تلویزیون چیست؟

با تولید نسل های جدیدتر تلویزیون های فلت از قبیل LED و LCD  که پنل آن ها متشکل از یک صفحه نمایش خاص به نام TFT و یک منبع نور مخصوص بود قطعه بکلایت به صورت عام معرفی گردید .

 

بکلایت تلویزیون ال سی دی چیست؟

بکلایت تلویزیون های LCD از تعدادی لامپ فلئورسنت (CCFL) ساخته شده و همچنین لایه زیر آن که نقش انعکاس نور را ایفا می کند و رفلکتور (reflector) نامیده می شود. و صفحه ساخته شده از جنس پلیمر مخصوص که لایه های پخش کننده یا دیفیوزر (diffuser) نامیده می شوند. و برد جهت افزایش ولتاژبرای روشن و کنترل کردن شدت نور و لامپ های فلئورسنت طراحی و ساخته شده اند.

 

بکلایت تلویزیون ال ای دی چیست؟

در تلویزیون های LED نیز همین قطعه  بکلایت (backlight) مورد استفاده قرار گرفته است .البته با این تفاوت کهبه جای لامپ های فلئورسنت از چیپ های مخصوص (led) استفاده شد .

بکلایت تلویزیون های ال ای دی را می توان در چندین نوع مختلف دسته بندی کرد .

اول : بکلایت ایج

دوم: بکلایت دایرکت

سوم: بکلایت انعکاسی یا آیینه ای

 

دیفیوزر تلویزیون چیست ؟ 

دیفیوزر صفحه ای است که زیر صفحه تی اف ات پنل قرار دارد و وظیفه پخش نور led ها را بر عهده دارد.

 

علت خراب شدن دیفیوزر تلویزیون ها در چیست؟ 

مجاورت دیفیوزر با led  بکلایت و برد های الکترونیکی تلویزیون و حرارت حاصل از کارکرد آن ها موجب کدر شدن صفحه دیفیوزر می شود.

 

علت ۲ بار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون LED پاناسونیک

-ارور ۲ چشمک چراغ استند بای تلویزیون ال ای دی پاناسونیک مربوط به اعلام خرابی مین برد تلویزیون می باشد. در این سری از محصولات معمولا بیشترین درصد معیوب شدن مین برد به دلیل استفاده نادرست از پورت HDMI، و آسیب دیدن درگاه HDMI روی سی پی یو CPU مین برد می باشد و چون خود مین برد معمولا با یک CPU کنترل می شود، به همین قطعه مجهز شده و تعویض CPU مقرون به صرفه نیست و تعویض مین برد در اولویت میباشد.

برای جلوگیری از بروز مشکل روی مین برد تلویزیون بهتر است قبل از قطع و وصل کردن کابل  HDMI هر دو دستگاه از برق کشیده شده و قطع یا اتصال کابل  اچ دی ام آی را انجام داده و سپس دستگاه ها را روشن نمایید.

-شاید برای شما پیش آمده باشد که شنیده باشید تلویزیونی بر اثر به وجود آمدن صاعقه یا رعد و برق سوخته و خاموش شد . به صورت فنی باید گفت که در صورت ایجاد رعد و برق فقط مین برد تلویزیون است که آسیب می بیند. و گاها دیده شده که حتی در فاصله چند صد متری رعد و برق حاصله از طریق آنتن های تلویزیون یا ماهواره وارد بدنه تلویزیون شده و به مین برد آسیب میزند. برای جلوگیری از آسیب دیدگی مین برد بر اثر رعد و برق، بهتر است ساختمان محل دستگاه مجهز به رعدگیر یا برق گیر باشد.

-در صورت امکان وقتی منطقه ای که تلویزیون در آن قرار دارد برق ساکن داشته باشد حتما توصیه می شود از پریز های حفاظ دار استفاده شود.

-علت دیگر خرابی مین برد می تواند بر اثر استفاده از آپدیت نرم افزار نا منطبق با سافیکس تلویزیونتان باشد. هر مین بردی با سافیکس منحصر به منطقه جغرافیایی خود را دارد. به بیان ساده تر نرم افزار تلویزیونی که سافیکس M دارد مین برد مطابق با مین برد تلویزیون دیگری با سافیکس S ندارد و در صورت آپدیت نرم افزار تلویزیون با سافیکس غیر منطبق نرم افزار تلویزیون فایل دمیج میشود. در مقاله آپدیت نرم افزار تلویزیون توضیحات بطور کامل ارائه شده است .

 

خرابی برد پاور تلویزیون های ال ای دی پاناسونیک ( ارور ۲چشمک، ارور ۱۰ چشمک، ارور ۱۴ چشمک چراغ پاور)

به دلیل مصرف جریان پایین تلویزیون ال ای دی، خرابی برد پاور در آن ها خیلی شایع نمی باشد البته خرابی برد پاوربه ندرت دیده شده که بعلت نوسان برق شهر بوده و برای جلوگیری از خرابی برد پاور توصیه می شود در صورتیکه نمایشگر خارج از حالت مصرفی باشد از شبکه برق اصلی جدا شود و حتما از سه راهی یا پریز تایمر دار استفاده شود چراغ چشمک زن پاور ال ای دی ها، خرابی برد پاور را با ارور۲ ،۱۰ و ۱۴ نمایش می دهند.

 

ارور ۹ چشمک و  ارور ۱۲ چشمک چراغ پاور در تلویزیون های ال ای دی پاناسونیک 

در تلویزیون های ال ای دی وقتی چراغ پاور ۱۲ بار چشمک پی در پی میزند که  بلندگو ها آسییب دیده باشند. بلندگوهای تلویزیون های LED برای پر کردن صدا در یک فضای معمولی طراحی و ساخته شدند و  وقتی در فضای بزرگتر قرار می گیرند به ناچار از حداکثر صدای بلندگو ها استفاده  استفاده می کنید که در نتیجه به بلندگو ها آسیب می رسد. اگر مشکل صدای نا واضح اسپیکر های تلویزیون  مربوط به خرابی IC  آمپلی فایر روی مین برد باشد چراغ چشمک زن استندبای تلویزیون با ارور ۹ مشکل را به نشان می دهد. توصیه میشود اگه به میزان صدای بالاتری نیاز دارید حتما از سینمای خانگی یا ساندبار برای تقویت صدای اسپیکرها استفاده نمایید.

Call Now Button