لینک کوتاه : http://panasonic-group.com/?p=2445

خرابی و آپدیت نرم افزار تلویزیون پاناسونیک

در این مقاله با خرابی و آپدیت نرم افزار تلویزیون پاناسونیک آشنا خواهید شد.

علت روی لوگو ماندن تصویر تلویزیون پاناسونیک چیست ؟

وقتی که تلویزیون پاناسونیک روشن می شود زمان انتظاری که باید سپری شود تا سیستم عامل تلویزیون بالا بیاید و شروع به کار کند در صفحه نمایشگر لوگوی دستگاه به نمایش در می آید که طبیعتا برند تلویزیون  یا یکی از ویژگی های بارز تلویزیون را نمایش می دهد وقتی تلویزیون نتواند به حالت آماده به کار وارد شود دستور بعد از بالا  آمدن این است که لوگو را بردارد و دستگاه در حالت کارکرد قرار بگیرد . و چون دستگاه نمی تواند بالا بیاید به ناچار روی حالت لوگو باقی می ماند .  بنا براین روی لوگو باقی ماندن می تواند به یکی از علت های زیر به وجود بیاید :

  • خرابی نرم افزار تلویزیون .
  •  مربوط به قسمت هایی که نرم افزار از روی آن ها بوت می شود .
  • خرابی خود پردازنده ای که نرم افزار را لود می کند .

در هر صورت بالا نیامدن نرم افزار تلویزیون به صورت ماندن روی لوگو نمود پیدا می کند  . در اینجا تصویری از ایراد روی لوگو ماندن تلویزیون را مشاهده می کنید .

 

وقتی تلویزیون را روشن می کنیم پردازنده اصلی تلویزیون پاناسونیک یا main cpu  شروع به خواندن اطلاعات از روی حافظه تلویزیون که نوعی فلش مموری است می کند و آن را پردازش می کند که تقریبا همانند boot  شدن کامپیوتر عمل می کند دقیقا مانند زمانی که شما کامپیوتر خود را روشن می کنید و بعد از گذشت زمان کوتاهی سیستم عامل boot شود تا ویندوز بالا بیاید .

این اطلاعاتی که حافظه مرکزی تلویزیون آن ها را پردازش می کند قسمت های مختلفی دارد . بعضی از تلویزیون های پاناسونیک سیستم عامل اندروید دارند که طبیعتا ابتدا باید اندروید آماده به کار شود، بعضی از تلویزیون ها سیستم عامل فایرفاکس دارند که اول فایرفاکس آماده به کار می شود . در این قسمت اگر فایل نرم افزاری تلویزیون به هر دلیلی آسیب دیده باشد cpu  دستگاه نمی تواند بوت شود  به همین دلیل به صورت یک لوگو روی تصویر می بینم .

مثلا اگر با خاموشی غیر منتظره یا خرابی یکی از قطعات سخت افزاری روی مین برد ، نرم افزار آسیب ببیند و قابل خواندن نباشد  cpu  نمی تواند لود شود .

علت خرابی نرم افزار تلویزیون پاناسونیک چیست ؟

نرم افزار تلویزیون های پاناسونیک ممکن است به دلایل مختلفی از جمله بروز مشکلات در سیستم عامل تلویزیون ، نصب نادرست آپدیت ها یا به روز رسانی های نرم افزاری نامناسب یا مشکلات سخت افزاری باشد .

استفاده کردن از فایل های ناقص یا نامناسب برای آپدیت تلویزیون باعث ایجاد اختلال در نرم افزار تلویزیون می شود. وقتی تلویزیون به اینترنت متصل باشد و در تنظیمات دریافت آپدیت جدید هم روشن باشد ، دستگاه پیشنهاد آپدیت جدید را به طور خودکار دریافت می کند یا اگر خودتان قصد آپدیت نرم افزار تلویزیون پاناسونیک خود را داشته باشید ابتدا باید مطمئن باشید که فایل نرم افزاری که دانلود می کنید مناسب مدل و رجین کد ( REGIN CODE ) تلویزیون شما باشد  .

اگر فایل مناسبی را انتخاب نکنید نرم افزار تلویزیون شما فایل دمیج (damage file ) می شود و هیچ راهکاری برای تعمیر تلویزیون پاناسونیک وجود ندارد . چون باید نرم افزار مجددا آپدیت شود و در شرایطی که نرم افزار تلویزیون لود نمی شود قابلیت آپدیت نمی دهد  و عملا مین برد از بین می رود . البته لازم به ذکر است در شرایط فوق به احتمال خیلی زیاد با تعمیر سخت افزاری هم ، مشکل مین برد رفع نمی شود و باید برد مین تلویزیون تعویض شود  .

چه فایلی برای آپدیت نرم افزار تلویزیون پاناسونیک مناسب است ؟

با توجه به نام گذاری تلویزیون های پاناسونیک، کارخانه امکاناتی از جمله نرم افزار مخصوص برای هر دستگاه با دریافت سفارش ساخت هر کشوری در نظر گرفته است  . به عنوان مثال مدل تلویزیون TH-L42D22R

را در نظر بگیرید :

L : نشانگر LED  بودن تلویزیون است .

۴۲ : معرف سایز ۴۲ اینچی تلویزیون می باشد .

D22  : بیانگر سری ساخت و ردیف تلویزیون  است .

R  : رجین کد مدل تلویزیون شما می باشد . یعنی معرف کشوری است که سفارش ساخت تلویزیون را به شرکت پانوسونیک داده است . در این مدل چون رجین کد تلویزیون R  می باشد یعنی تلویزیون به سفارش ایران توسط پاناسونیک ساخته شده است .در اینجا برای آشنایی بیشتر به تعدادی از رجین کد ها اشاره شده است :

R : ایران

S : اروپا

M : خاورمیانه

P : افغانستان، پاکستان، هند ( به اصطلاح کشورهای پشتو زبان )

N : نیوزلند

MR: خلیج فارس و ایران

 

 

سافیکس تلویزیون پاناسونیک

 

 

برای درک بهتر این موضوع در تصویر فوق مدل دستگاه TH-P42VT30R  می باشد یعنی این تلویزیون با سافیکس R  به سفارش ایران می باشد  .

 

نحوه نامگزاری تلویزیون های پاناسونیک از روی سال ساخت

 

 

چرا با انتخاب فایل نرم افزار نامناسب برای  دستگاه ، تلویزیون فایل دمیج می شود ؟

فایل نرم افزاری که می خواهید دانلود کنید حتما باید رجین کد آن با رجین کد مدل تلویزیون شما کاملا مطابقت داشته باشد . زمانی که نرم افزار تلویزیون بوت می شود CPU تک تک المان های روی مین برد را چک می کند . به عنوان مثال برای کشوری که محدودیت استفاده  ندارد مثلا استفاده از تلویزیون کابلی در اروپا شایع می باشد ولی ما در ایران تلویزیون کابلی نداریم . اگر مدل یا رجین کد تلویزیون خود را نمی دانید می توانید از روی برچسب پشت تلویزیون متوجه مدل یا سافیکس مدل تلویزیون خود شوید .

در صورتی که برای تلویزیونی که رجین کد R  دارد شما نرم افزاری با رجین کد S  دانلود کرده باشید وقتی نرم افزار دستگاه می خواهد لود شود CPU دنبال تیونر تلویزیون کابلی با رجین کد S  می گردد در حالی که  این این تیونر اصلا امکان استفاده روی مین برد دستگاهی با رجین کد R  ندارد  و با توجه به نیاز سنجی کارخانه ، تیونر متناسب با تلویزیونی با رجین کد S اصلا نیاز نبوده که روی مین برد تلویزیونی در ایران با رجین کد S  قرار داشته باشد و وقتی که تیونر کابلی را نمی تواند پیدا کند دستگاه در همان حالت استارت اولیه می ماند .

به طور کلی ممکن است تلویزیونی گیرنده ماهواره یا  BOARD CAST  ( گیرنده دیجیتال) داشته باشد یا برعکس دستگاهی گیرنده ماهواره یا بردکست نداشته باشد  ، با جابجایی نرم افزار آن ها، هنگام بوت شدن مین برد، CPU  المان های اصلی روی مین برد را چک می کند و در صورت پیدا نکردن المان های مربوط به رجین کد خود ، مین برد در همان حالت اولیه باقی می ماند و فایل دمیج می شود یا هنگ می کند و یا روی لوگو باقی می ماند و دچار آسیب جدی می شود .

برای دریافت اپدیت های با مجوز کارخانه می توانید با نمایندگی رسمی و مجاز خدمات پس از فروش پاناسونیک تماس حاصل نمایید  .

در اینجا بهتر است برای درک بهتر موضوع به معنای BOOT  شدن هم بپردازیم :  BOOT   شدن یعنی آماده کار شدن مین برد تلویزیون از روی جدول شرح وظایف CPU ، به عبارتی CPU برای بوت شدن از روی جدول شرح وظایف خود، اطلاعات مربوطه را خط به خط اجرا می کند بعد از اجرای آن ها آماده کار می شود در این حالت به اصطلاح گفته می شود نرم افزار تلویزیون بوت شده است .

از آن جایی که تلویزیون های جدید شباهت زیادی به کامپیوتر های خانگی دارند و شامل  ROM , RAM, CPU, HARD DRIVE  و حتی صفحه نمایش ال ای دی پاناسونیک هم مشابه مانیتور کامپیوتر هست و علاوه بر آن تلویزیون های پاناسونیک پورت ورودی USB  هم مانند کامپیوتر دارند . البته لازم  به ذکر است تلویزیون های پاناسونیک  خروجی تخصص یافته و صرفا نمایش تصویر و پخش صدا دارند در حالی که کامپیوتر ها کارایی های دیگری مانند  نقشه کشی و محاسبات و  طراحی و غیره را شامل می شود . بنابراین تلویزیون هایی که ما روزمره با آن ها سر و کار داریم نمایشگر های خانگی تخصص یافته جهت نمایش فیلم  هستند.

تلویزیون کابلی : تلویزیون هایی هستند که کشورهای غربی از شبکه کابلی استفاده می کنند .

علت تفاوت سافت ویر ( SOFTWAR ) تلویزیون های پاناسونیک در چیست ؟

نکته حائز اهمیت در این مبحث این است که نرم افزار دستگاه ها ( softwar ) تا حدودی  مشخصات تلویزیون ها را هم تعریف می کند . به عنوان مثال  در خانواده تلویزیون های مدل E5  یا ET5 با سافیکس R که به سفارش ایران است گیرنده دیجیتال دارد که در نرم افزار تلویزیون تعریف شده است .

شما وقتی از روی ریموت کنترل وارد منوی تلویزیون می شوید در قسمت کانالیابی تیونر دیجیتال را دارید همین مین برد با همین سخت افزار وقتی برای منطقه خلیج فارس با سافیکس M  ساخته می شود گیرنده دیجیتال ندارد و وقتی از روی ریموت کنترل وارد منوی تلویزیون و پس از آن به قسمت کانالیابی ورود می کنید در آنجا فقط شاهد منوی آنالوگ هستید اما با سافیکس M  امکان اسمارت بودن ( SMART)  به تلویزیون داده شده است یعنی قابلیت اتصال به وای فای دارد و دنگل وای فای به صورت اینترنال به دستگاه متصل شده و شما می توانید از قابلیت SCREEN MIRRORING  هم استفاده کنید . به عبارتی می توانید تصویر صفحه نمایش موبایل را روی تلویزیون خود دریافت کنید . علاوه بر اسکرین میرورینگ ، با توجه به امکانات موجود در مین سافت ویر تلویزیون، قابلیت وب گردی هم دارد.

بنابراین تفاوت سافت ویر تلویزیون پاناسونیک ، امکانات تلویزیون را مشخص می کند و از اهمیت زیادی برخوردار است یعنی دو مین برد با شرایط مساوی از نظر سخت افزاری یکی مجهز به گیرنده دیجیتال است و دیگری مجهز به وب گردی و اسمارت بودن هست . پس اگر سافت ویر تلویزیون M  و R  باهم عوض شود عملا دستگاه عوض می شود و ممکن است گیرنده دیجیتال حذف شود و شما برای خرید گیرنده دیجیتال جداگانه متحمل هزینه می شوید .

تا زمانی که از طرف متخصصین کارخانه ایرادی در سافت ویر تلویزیون تشخیص داده نشود نیازی به آپدیت نمی بینند و اگر در نرم افزار ایرادی وجود داشته باشد متخصصین ایراد را پیدا کرده و در نرم افزار جدید رفع می کنند و قابل نصب روی تلویزیون هست.

نحوه دانلود و نصب نرم افزار جدید تلویزیون پاناسونیک :

شاید برایتان سوال پیش بیاید که من چطور می توانم آپدیت جدیدی از نرم افزار تلویزیون را دریافت و نصب کنم ؟ لازم به ذکر است نرم افزار جدید هیچ وقت در اینترنت قرار نمی گیرد و قابل دسترس عموم نیست و شما می توانید از کانال های استاندارد خدمات پس از فروش به مشتری ارائه می شود و با توجه به خواست مشتری هم در محل نمایندگی سرویس ارائه می شود و هم در منزل مشتری . توصیه اکید می شود که به هیچ وجه آپدیت خود سرانه برای نرم افزار تلویزیون خود انجام ندهید ، چون احتمال آسیب رسیدن به دستگاه خیلی بیشتر از احتمال اضافه شدن آپشنی روی مین برد تلویزیون هست . در صورتی که قصد آپدیت نرم افزار تلویزیون پاناسونیک خود را دارید ، با نمایندگی تعمیرات صوتی و تصویری پاناسونیک در کرج تماس حاصل نموده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید .

به عنوان مثال باگ و اشکالی که روی نرم افزار تلویزیون بود و از طرف کارخانه برطرف گردید ، روی تلویزیون های سری هفت پلاسما مثل PV7, PV70, PV700  تشخیص داده شد .در این سری تلویزیون ها صدای دستگاه آن قدر زیاد بود که باعث سوختن بلندگو شده و در نهایت تلویزیون خاموش می شد .

در اینجا سوالی که در ذهن مصرف کنندگان گرامی به وجود می آمد علت روشن نشدن تلویزیون پاناسونیک و علت چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون یا علت نداشتن تصویر تلویزیون پاناسونیک بود . وقتی بلندگوهای تلویزیون پاناسونیک معیوب شود ، دستگاه با نمایش ۱۲ چشمک چراغ پاور ، ارور ۱۲ می شد . از طرف کارخانه نرم افزار جدیدی برای نمایندگی های مجاز پاناسونیک ارسال شد . که ما بعد از تعویض بلندگو ها ، نرم افزار جدید را روی مین تلویزیون بارگیری می کردیم و نرم افزار جدید تلویزیون، صدای دستگاه را لیمیت می کرد و در حد استاندارد قرار می داد تا جلوی سوختگی بلندگو ها را بگیرد .

آموزش آپدیت نرم افزار تلویزیون پاناسونیک :

زمانی که نرم افزاری نیاز به تعویض و آپدیت به ورژن جدید داشته باشد از طرف کارخانه فراخوان داده می شود و به صورت رسمی انجام می شود و گاها حتی هزینه تعویض نرم افزار را هم کارخانه متقبل می شود. به طور کلی از سایت خود پاناسونیک هم نیاز نیست نرم افزاری دانلود کنید. حتی اگر نرم افزار را به درستی از خود سایت رسمی پاناسونیک انتخاب کرده باشید و پروسه آپگریت کردن را هم صحیح انجام داده باشید در نهایت هیچ گونه تغییری روی تلویزیون شما انجام نمی شود . چون آن نرم افزار از قبل روی تلویزیون شما نصب بوده است.

در صورتی که  قرار باشد نرم افزار جدید تغییری داشته باشد یا متخصصین برای نرم افزار تلویزیون ایرادی یا اصلاحیه ای تشخیص داده باشند حتما از طرف کارخانه به نمایندگی مرکزی پاناسونیک و نمایندگی شهر های مختلف پاناسونیک اطلاع رسانی خواهد شد و در آن شرایط آپدیت جدید روی سایت قرار می گیرد . نرم افزار جدید برای جلوگیری از یک خرابی یا تغییر یک امکان قابل استفاده برای دستگاه به صورتی که به دستگاه لطمه ای نزند ارائه می شود و لزوما نیازی نیست حتما آپدیت نرم افزار تلویزیون انجام شود.

آموزش مرحله به مرحله آپدیت نرم افزار تلویزیون : 

Menu > Setup > System Menu > System Update > System Search Now > Download New Software to TV

 

Call Now Button