لینک کوتاه : http://panasonic-group.com/?p=242
نمایندگی تعمیر ماکروفر پاناسونیک

مایکروفرهای پاناسونیک و ساختار آنها

مایکروفرهای پاناسونیک و ساختار آنها ، موضوعی است که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

ماکروفر پاناسونیک از نظر ساختار به ۲ قسمت اصلی تقسیم می شوند :

اول قسمتهای الکتریکی یا الکترونیکی و قسمت دوم قسمت های مکانیکی و بدنه

بخش الکترونیکی و الکتریکی دستگاه های مایکروویو در دو نوع کلی ساخته می شوند نوع اول که ساده تر نیز می باشد دارای تایمر و کنترل کننده شدت مایکروویو الکترو مکانیکی می باشد که این نوع دستگاه ها از نظر کارایی و قیمت در سطح پایینی قرار دارند.

در نوع دوم که بیشتر از مدارهای الکترونیکی استفاده شده است امکانات بیشتری برای مصرف کننده در نظر گرفته شده است.

 

بخش الکترونیکی و الکتریکی ماکروفر پاناسونیک : 

  • مدار تغذیه
  •  مدار سیستم کنترل
  • مدار های محافظتی
  • مدار افزاینده ولتاژ
  • مگنترون (تولید کننده امواج مایکروویو )
  • قسمت های گرم کننده (المنت ها) برای ماکروفرهای مجهز به حالت های گریل و فر
  • اینورتر
  • الکتروموتورها (از قبیل فن خنک کننده مگنترون و اینورتر، موتور گرداننده سینی داخل ماکروفر، موتور گرداننده هوا در مدل های مجهز به سیستم کانوکشن)

 

در اینجا در مورد هریک از موارد فوق توضیح  مختصری خواهیم داد .

 

مدار تغذیه ماکروفر :

این مجموعه وظیفه تامین ولتاژها و جریان های مصرفی تمامی قطعات ماکروویو را به عهده دارد. از قبیل برد سیستم کنترل، سنسورها، موتورها و …

 

مدار سیستم کنترل :

این مدار در دستگاه های ماکروویو نقش کنترل کننده و صدور فرمان ها و دستورهای کارکرد قطعات مختلف از قبیل الکتروموتورها ، المنت ها ، برد اینورتر و سایر قطعات را به عهده دارد . قابل ذکر است که در صورت عدم کارکرد صحیح این قطعات مدار سیستم کنترل از ادامه کارکرد دستگاه جلوگیری می کند.

 

مدار های محافظتی :

همانطور که در قسمت بالا گفته شد مدارهای محافظتی که عمدتا روی برد سیستم کنترل تعبیه شدند با کمک سنسورهای دستگاه ، شرایط کارکرد دستگاه را کنترل کرده و اطلاعات مورد نیاز مجموعه سیستم کنترل را جهت انجام فرایندهای محافظتی فراهم می کنند.

 

مدار افزاینده ولتاژ :

مدار افزاینده ولتاژ مختص به مدل های غیر اینورتری می باشد که عمدتا از یک چوک یا ترانس های ولتاژ ، همچنین خازن های ولتاژ و یک قطعه خاص به نام استاک دیود تشکیل می شود . این مجموعه جریان و ولتاژ مورد نیاز مگنترون را در مدل های غیر اینورتری فراهم می سازد.

جهت محصولات و قطعات یدکی مایکروفر به صفحه قطعات یدکی ماکروفر های پاناسونیک مراجعه نمایید و جهت ثبت درخواست تعمیر با شماره ۰۲۶۳۶۱۱۵ تماس حاصل نمایید  .

 

مگنترون (تولید کننده امواج مایکروویو ) :

مگنترون در دستگاه های ماکروفر عامل تولید امواج مایکروویو می باشد که این امواج را از طریق آنتن خود به داخل محفظه ماکروفر می تاباند. مگنترون ها به صورت کلی به دو دسته ساده و اینورتری تقسیم می شوند. البته قابل ذکر است که مگنترون ها از نظر توان خروجی دارای تنوع زیادی می باشند.

 

قسمت های گرم کننده (المنت ها) :

المنت ها در دستگاه های ماکروفر به دو دسته کلی تقسیم می شوند  . المنت های ساده که گرمای خود را به صورت همرفت و یا با کمک فن کانوکشن در داخل محفظه ماکروفر پخش می کنند. دسته دوم المنت های فروسرخ (IR) یا infrared ، که گرمی تولید شده از این قطعات به صورت تابشی مواد قرار گرفته داخل محفظه ماکروفر را گرم می کند. قابل ذکر است که هر دو نوع این قطعات دارای کاربردهای متفاوت و نقاط قوت و ضعف متفاوتی هستند.

 

اینورتر ماکروفر چیست :

شرکت پاناسونیک اولین شرکتی است که برد اینورتر را در ماکروفرهای خود به کار گرفته است. این برد جایگزین مدار های ولتاژ که در قسمت بالا در مورد آن توضیح دادیم شده است. قابل ذکر است که برد اینورتر مزایای زیادی نسبت به مدارهای های ولتاژ ساده دارد که به صورت خلاصه می توان از مصرف جریان کمتر، دقت و کنترل بیشتر، کاهش و کنترل سطح امواج مایکروویو تولید شده توسط مگنترون و … نام برد .

وجود اینورتر مزیت های زیادی برای مصرف کننده به ارمغان می آورد که به صورت اختصاصی در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد. دستگاه هایی که بدون اینورتر می باشند کم و زیاد کردن توان دستگاه به صورت مستقیم امکان پذیر نمی باشد و با خاموش و روشن شدن مگنترون این امر حاصل می گردد و از آنجایی که این قطعه (مگنترون) در زمان استارت اولیه جریان بیشتر مصرف می کند که این موضوع باعث اتلاف انرژی می شود و هم چنین در زمان روشن شدن مگنترون ضربه کوچکی به شبکه برق وارد می شود که قابل رویت است و این ضربه در طولانی مدت باعث رسیدن آسیب به سایر دستگاه های برقی داخل منزل می شود .

در دستگاه های دارای اینورتر علاوه بر این که این مشکلات دیده نمی شود وزن دستگاه نیز به شدت کاهش می یابد که این موضوع باعث جابجایی آسان آن می گردد و همچنین دستگاه های اینورتری در زمان افت ولتاژ برق شهر با کیفیت قبل به کارکرد خود ادامه می دهند در صورتی که در دستگاه های غیر اینورتری توان دستگاه به شدت کاهش می یابد و زمان بیشتری برای کار صرف می شود.

 

الکتروموتورها :

الکتروموتورها وظایف متعددی در دستگاه های ماکروفر به عهده دارند که از جمله آن ها می توان به خنک کردن برد اینورتر و مگنترون در مدل های اینورتری و یا مگنترون در مدل های ساده و یا گرداندن سینی داخل دستگاه و همچنین پخش نمودن گرمای تولید شده توسط المنت های کانوکشن و هم دما نمودن هوای داخل محفظه اشاره نمود. البته در برخی از مدل های پیشرفته تر که مجهز به سنسور تشخیص دمای داخل محفظه می باشند موتوری برای گرداندن این موتور در نظر گرفته شده است. و یا در برخی مدل های دیگر الکتروموتورهای خاصی برای باز و بسته کردن دریچه های کنار محفظه ماکروفر جهت صرفه جویی و استفاده از هوای گرم عبوری از داخل فین های مگنترون در دستگاه قرار داده شده است.

 

قسمت های مکانیکی و بدنه ماکروفر های پاناسونیک : 

دستگاه های مایکروویو از نظر مکانیکی دارای طراحی های متفاوتی می باشند، از جمله درب برخی از آن ها از بالا به پایین باز می شود و در برخی دیگر درب به چپ و راست باز می شود یا اینکه در نوعی از طراحی، مواد غذایی داخل دستگاه روی یک سینی خاص قرار داده می شود که به وسیله یک موتور سینی حول یک محور می چرخد و در طراحی جدید به جای چرخاندن سینی انرژی مایکروویو  توسط یک ریفلکتور (انعکاس دهنده) چرخیده  و جابجا می شود که این طراحی جدید دارای مزیت های بیشتری است از جمله این که مصرف کننده الزامی جهت استفاده از ظروف گرد نداشته و می تواند ظروف بزرگتری نسبت به دستگاه های قدیمی داخل دستگاه قرار دهد.

قسمت های دیگر شامل موتور کانوکشن یا فن خنک کننده مگنترون و همچنین لامپ روشنایی داخل محفظه دستگاه، موتور گرداننده سینی کف یا موتور گرداننده ریفلکتور مایکروویو و همچنین از با اهمیت ترین قسمت های دستگاه های مایکروویو میکروسوئیچ های کنترل کننده بسته و سالم بودن درب دستگاه می باشد.

 

دستگاه های ماکروفر یا مایکروویو از نظر امکانات به چند دسته مختلف تقسیم می شوند :

  1. دستگاه های مایکروویو تنها با امکان مایکرو

  2. دستگاه های مایکروویو با امکان مایکرو و گریل ساده

  3. دستگاه های مایکروویو با امکان مایکرو و گریل مادون قرمز نوری (سولاردام)

  4. دستگاه های مایکروویو با انکان مایکرو ، گریل و فر

  5. دستگاه های مایکروویو با امکان مایکرو ، گریل ، فر و بخار

 

مورد اول تنها کاربرد گرمایش مجدد و یخ زدایی را دارا می باشد و برای پخت و پز ابزار مناسبی نمی باشد.

مورد دوم علاوه بر گرمایش مجدد و یخ زدایی امکان پخت سطحی (گریل کردن) غذا را نیز دارا می باشد.

مورد سوم دارای گریل مادون قرمز است که تا عمق بیشتری از سطوح مواد غذایی نفوذ می کند و گرما را با حالت تابش انتقال می دهد که از آن پخت یکنواخت تری به دست می آید.

مورد چهارم که یکی از کامل ترین انواع مایکروفر می باشد علاوه بر موارد فوق الذکر دارای قسمت فر نیز می باشد که عنوان مایکروفر نیز به همین دلیل بوده است، فر این نوع دستگاه ها نکات مثبت زیادی دارد از جمله تنظیم دقیق دما و رسیدن به دمای تنظیم شده در زمان کوتاه و سریع تر ماکروفر ها از امکان جا به جای هوای گرم (کانوکشن) نیز برخوردار می باشند که باعث یک دست شدن دمای داخل فر دستگاه می شود و پخت مناسب تری را امکان پذیر می سازد.

مورد پنجم که  این مدل آخرین نوع مایکروفر ها می باشد در آن حالت بخار را نیز به مجموعه امکانات خود اضافه کرده اند که مزایای زیادی با این قسمت به امکانات دستگاه اضافه می گردد، از جمله اینکه تمام مایکروفر ها چون انرژی مایکروویو روی آب داخل غذا تاثیر می گذارد و غذا را کمی خشک می کند ولی در این مدل ها بخاری که در حالت گرمایش به غذا اضافه می گردد و این نقطه را برطرف ساخته و کیفیت بیشتری را حاصل می کند و تا حدود کمی می توان از بخار پز کردن سبزیجات ساده پز در این حالت استفاده نمود و در حالت یخ زدایی یا بخار پز سطح مواد غذایی خشک نمی شود، در کل این نوع از مایکروفر ها کامل ترین آنها درحال حاضر می باشند.

 

آسیب دیدگی در دستگاه های مایکروویو به ۲ قسمت تقسیم می شوند :

  • آسیب دیدگی مگنترون
  • آسیب دیدگی سایر موارد و قسمتها

قسمت اول یعنی آسیب دیدگی مگنترون متداول ترین و با اهمیت ترین آسیب دیدگی می باشد و برای رفع ایراد آن بهتر است به نمایندگی تعمیر مایکروویو پاناسونیک مراجعه نمایید .

 

علل آسیب دیدگی مگنترون به ۳ قسمت تقسیم می شود:

  • گرمایش بیش از حد
  • جرقه زدن (قرار گرفتن هادی خارجی داخل دستگاه)
  • طول مصرف

جلوگیری از گرمایش بیش از حد مگنترون  یا ( over heat شدن مگنترون )

  • دستگاه در باکس بسته و بدون تهویه قرار نگیرد.
  • قسمت ورودی هوای دستگاه همیشه تمیز و عاری از آلودگی باشد.
  • از کاور (روکش) در هنگام کارکرد دستگاه استفاده نشود.
  • فاصله از قسمت پشت دستگاه تا مانع (دیوار یا دیواره) به گونه ای باشد که مانع مکش هوا توسط فن دستگاه نشود.
  • دستگاه های با ظرفیت زیاد را با بار کم روشن نشود به این علت که وقتی جذب کننده کمی ( غذا ) داخل مایکروویو قرار می دهیم انرژی مگنترون توسط گیرنده به طور کامل جذب نشده و به مگنترون باز می گردد و باعث خرابی قطعه مورد نظر می شود.
  • چنان چه موقع کارکرد دستگاه صدای فن شنیده نشد یا صدای آن کم بود دستگاه را از مدار جدا کرده و با مراکز سرویس مجاز تماس حاصل نمایید.
  • دستگاه های پیشرفته (اینورتر) پس از کارکرد، فورا از برق جدا نگردد.

جرقه زدن مگنترون :

با قرار گرفتن هادی خارجی که به بدنه داخلی دستگاه اتصال کامل نداشته باشد، بین آنتن مگنترون و قطعه مورد نظر قوس الکتریکی به وجود می آید که در مواردی باعث خرابی مگنترون و همچنین باعث از بین رفتن با آسیب دیدن ظرف یا قطعه مورد نظر می شود. بنابراین وارد نکردن هادی خارجی داخل وان دستگاه مورد مهمی بوده و به آن تاکید می گردد و همچنین وجود خورده های غذا داخل دستگاه که به مرور زمان ساخته و تبدیل به ذغال می شوند.

توصیه می شود: داخل دستگاه به صورت مرتب با پارچه خشک تمیز گردد چرا که یکی از عوامل دیگر آسیب دیدگی مگنترون به علت ایجاد قوس الکتریکی و سوختگی آنتن قطعه مورد نظر است .

 

تذکر:

دیده شده است که بعضی از مصرف کنندگان فکر می کنند که سه پایه های همراه دستگاه که از طرف کارخانه سازنده داخل پک دستگاه قرار داده شده است (در مدل های دارای گریل) از نوع فلز مخصوصی ساخته شده است که آسیبی به مایکروویو وارد نمی کند که این باور غلط بوده و در حالت استفاده از قسمت مایکرو در دستگاه های مایکروفر هیچ فلزی حتی ۳ پایه های خود دستگاه نیز مجاز به استفاده نمی باشد، و این سه پایه ها جهت استفاده در حالت گریل یا فر دستگاه به مجموعه قطعات ماکروفر اضافه شده است.

مگنترون ماکروفر پاناسونیک مگنترون ماکروفر پاناسونیک مگنترون ماکروفر پاناسونیک

خرابی در اثر پایان طول عمر مگنترون :

دستگاه های مایکروویو دارای مگنترون های متفاوتی از نظر توان و طول عمر می باشند که به علت تنوع موجود در این مایکرفر ها نمی توان طول عمر مشخصی را عنوان و قید نمود، و همچنین راه کاری جهت جلوگیری از این نوع خرابی وجود ندارد.

 

نوسانات برقی :

با توجه به ساخت و ساز های شهری و تغییر ظرفیت آمپر عبوری انتقال نیروی شبکه انجام نشده باعث نوسانات برق شهر در ساعات اوج مصرف برق افت ولتاژ به وجود می آید. با توجه به این که از مایکروفر دائم استفاده نمی شود و نیازی نیست دائما به برق متصل باشد توصیه می شود در مدل هایی که کلید پاور اصلی ندارند از رابط هایی که روی پریز قرار می گیرند و یک کلید قطع و وصل دارند استفاده شود. در مدل ها ۵۹۷ و ۵۹۶ که دستگاه کلید مین پاور مکانیکال دارد استفاده شود و دستگاه از برق شهر جدا شود.

سینی چرخاننده :

آیا ممکن است مایکروفری سینی چرخاننده نداشته باشد؟ مدل ۵۹۶ و ۵۹۵ و ۵۹۸ این طراحی تغییر کرده و به جای این که غذا چرخانده شود تا تمامی قسمت های از پوشش یکسانی از پرتو ها برخوردار شوند، برای پرتو گیری یکسان خود پرتو های مایکروفر چرخانده می شود. در این مدل ها سینی سرامیکی چهارگوش کف دستگاه نصب شده و قسمت اشعه مایکروویو از زیر وارد کابین می شود و موتور چرخاننده امواج مایکروفر آن ها را به تمامی قسمت ها پخش می کنند.

 

نشتی امواج در مایکروفر های پاناسونیک :

مهم ترین و جدی ترین علتی که باید دستگاه به مرکز خدمات پس از فروش پاناسونیک منتقل شود نشت امواج مایکروویو دستگاه می باشد. در این مقاله سعی کردیم به عوامل ایجاد نشت اشعه اشاره کنیم :

  • یکی از علت های طبیعی نشتی اشعه در دستگاه می تواند در کارکرد های طولانی مدت باشد.
  • علت دیگر عدم کالیبراسیون تنظیمات درب دستگاه  بهم خورده باشد و به عبارتی شیلد بیرونی محفظه مایکروفر (کبیتی) از حالت استاندارد خارج شده باشد و امواج مایکرو به بیرون نشت کند.
  • علت سوم نشت اشعه می تواند بر بر اثر ضربه به بدنه دستگاه باشد که گاها باعث می شوند نقطه جوش های بدنه از هم باز شده و نشتی اشعه در پی خواهد داشت .

 

با توجه به ارزش بالای سلامت انسانی و امکان آسیب دیدگی شدید درصورت پرتو گیری بدن انسان از مایکروویو و از آنجایی که در طراحی بدنه مایکروویو از اصول خاصی جهت جلوگیری از نشت اشعه استفاده شده است ، بدون رعایت کردن این اصول در مواقع باز و بسته نمودن دستگاه امکان نشتی امواج وجود دارد و همچنین در قسمت مکانیزم درب دستگاه از دیتکتور های مخصوصی ( میکروسوئیچ) استفاده شده است که در صورتی که درب دستگاه بازمانده باشد یا کالیبراسیون آن با اشکال مواجه شود از استارت کردن دستگاه مایکروویو جلوگیری می کند و از آن جایی که مصرف کننده عادی علم و اطلاعاتی نسبت به این موارد ندارد درصورت مشاهده هر گونه مشکل بهترین حالت  خودداری از بازکردن دستگاه و مشورت و مراجعه به مراکز مجاز سرویس و تعمیرات این دستگاه ها می باشد.

 

نشانه های نشت اشعه :

در صورت روشن شدن مایکروفر اگر تجربه سردرد و سرگیجه یا سنگینی سر را داشتید پیشنهاد می کنیم از نشت اشعه مایکروویو خود مطمئن شوید.

توصیه می شود برای حفظ سلامتی خود دستگاه را از برق خارج کنید و به خدمات پس از فروش پاناسونیک مراجعه نمایید . مجموعه ما جهت حفظ سلامتی شما مشتریان گرامی امکان تست رایگان نشتی اشعه در نمایندگی در حضور شما را برایتان فراهم آورده است .


در تصویر زیر دستگاه نشت اشعه را نمایش می دهد.


در تصویر زیر دستگاه نشت اشعه ندارد.


اولین آسیب ناشی از نشت اشعه مایکروفر به کلیه است و بعد از کلیه چشم ها را درگیر می کند. پیشنهاد می شود حتی اگر از سلامت مایکروفر خود اطمینان دارید، زمانی که دستگاه روشن است حداقل ۲ متر از آن فاصله داشته باشید از آن جایی که کنند فرکانس تولید امواج مایکروفر در باند ۲.۴  گیگا هرتز هستند این امواج با طی فاصله به شدت افت می کنند.

 

تست نشت اشعه مایکروفر پاناسونیک :

بهتر است برای حفظ سلامتی خود، هر ۶ ماه یا حداقل سالی یک بار  از عدم نشت اشعه مایکروفر خود اطمینان حاصل نمایید. شما می توانید برای تست نشتی اشعه مایکروفر پاناسونیک خود به صورت رایگان با مراجعه به نمایندگی خدمات پاناسونیک در کرج استفاده نمایید.

Call Now Button