لینک کوتاه : http://panasonic-group.com/?p=3655
تعمیر اس ان برد پاناسونیک

علت خرابی برد اسکن تلویزیون های پاناسونیک

علت خرابی برد اسکن تلویزیون های پاناسونیک ، معمولا در صورت کارکرد طولانی مدت دستگاه با کنتراست بالا می باشد . در صورت خرابی برد اسکنِ تصویر ، ممکن است با تغییر رنگ تصویر و یا کاهش نور تصویر تلویزیون پلاسما رو به رو شوید .

توصیه می شود برای کاهش گرمای تولیدی توسط  پنل بهتر است از طریق منوی تصویر، کنتراست (Contrast) را کاهش دهید.

 

نشانه های خرابی برد اسکن تلویزیون پاناسونیک 

از نشانه های خرابی برد اسکن کم شدن نور تصویر یا خرابی تصویر با بالا رفتن طول کارکرد می باشد. همچنین گه گاه دیده شده از بدنه دستگاه صدای غیر طبیعی (وز وز) شنیده می شود . در صورت شنیدن این صدا یا مشکلی در تصویر ، سریعا تلویزیون را خاموش نموده و از پریز برق جدا نمایید و با نمایندگی تعمیر تلویزیون پاناسونیک کرج شماره ۰۲۶۳۶۱۱۵ حاصل نموده یا دستگاه را به نمایندگی پاناسونیک انتقال دهید .
  انتقال دهید .

 

دلیل خرابی برد اسکن تلویزیون های پاناسونیک

بردهای پنل درایور یا همان برد اسکن معمولا بر اثر بالا رفتن طول کار کرد دستگاه معیوب می شوند . از دلایل معیوب شدن برد اسکن می توان به استفاده مداوم دستگاه با کنتراست بالا اشاره کرد. پیشنهاد می شود برای طولانی شدن عمر بردهای اسکن تلویزیون از حداکثر کنتراست استفاده نکنید و نهایتا کنتراست را روی ۷۰ درصد تنظیم نمایید. برای تنظیم کنتراست تلویزیون را روشن نموده و از روی ریموت کنترل مسیر زیر را طی نمایید .

اگر منوی تنظیمات تلویزیون شما فارسی است :  منو > تصویر > کنتراست  > 70 

اگر منوی تنظیمات تلویزیون شما به زبان اصلی و انگلیسی است : Menu > picture > contrast > 70

 

وظیفه برد اسکن در تلویزیون های پاناسونیک

برد اسکن تلویزیون های پلاسمای پاناسونیک وظیفه اسکن پنل و انتقال تصویر از مین برد روی پنل نمایشگر را بر عهده دارند و به اصطلاح به آنها پنل درایور هم گفته می شود .

برای شناخت بهتر برد های اسکن تلویزیون پلاسمای پاناسونیک ، همچنین وظیفه بردهای اسکن پاناسونیک ،  علت خرابی بردهای اسکن و همچنین نشانه های خرابی برد اسکن پاناسونیک بهتر است ابتدا با تکنولوژی ساخت تلویزیون های پلاسما و اجزای آنها آشنا شویم .

 

تکنولوژی ساخت تلویزیون های پلاسما

اساس کار در تلویزیون پلاسما ملتهب کردن گازهای پلاسما و تولید نور فرابنفش است. نور تولید شده با برخورد به ترکیبات فسفری موجود در لایه فلئورسنت که آخرین لایه قبل از فیلتر پنل است از فرابنفش به مرئی تبدیل می شود و این گونه تصویر تشکیل شده در پنل قابل مشاهده می شود. این تکنولوژی گاز های ملتهب است که تصویر را در پنل های پلاسما شکل می دهد. استفاده از تغییر جهت جریان باعث شده است که این تکنولوژی به نحوه ی کارکرد لامپ های فلئورسنت نزدیک باشد.

 

با توجه به احتیاج معکوس کردن لحظه ای جهت جریان در تمام لامپ های فلئورسنت و صفحه نمایش پلاسماها برد های SC BOARD  و BOARD  SS تعبیه شده اند که این امر را انجام داده صفحه نمایش را همواره آماده به کار کنند. از آن جایی که روشن شدن و آدرس دهی پنل پلاسما ها به کارکرد صحیح این برد ها بستگی دارد لازم است  اطلاعات کافی درباره ی ایراد های آنها و نحوه ی مراقبت جهت پیشگیری و به تعویق انداختن بروز این معایب داشته باشیم. اغلب این معایب ناشی از استهلاک  و گرمای ایجاد شده در کارکرد های طولانی مدت است.

 

در تلویزیون های پلاسما از تکنولوژی گاز های ملتهب و تولید نور توسط لایه ی حساس ماوراء بنفش استفاده شده است. تقریبا چیزی شبیه لامپ های فلئورسنت که باید در آن جریان بر عکس شود. عکس این موضوع (جریان ثابت) در نمایشگر هایی با صفحه نمایش TFT موجود است که اسکن به آن صورت نیازی به ریورس شدن ندارد . در تلویزیون های پلاسما باید جهت جریان تغییر کند تا تصویر تشکیل شود .

 

بنابراین در کنار پنل باید مدار هایی قرار بگیرند تا هر لحظه با فرکانس ثابت از پیش تنظیم شده ای بتوانند بارها جهت جریان را عوض کنند این عمل در دو تا از برد های دستگاه انجام می شود که در پاناسونیک از SS برد  و SC برد  استفاده می شود در برند های دیگر از آن با عنوان برد Y و  برد Z یاد می شود.

 

در تلویزیون های پلاسما برد های SS و SC شرایط آدرس دهی را فراهم می آورند تا آدرس دهی و متد دات ماتریس بتواند صورت بگیرد. شیوه ی آدرس دهی پنل های ال ای دی ال سی دی و پلاسما مشابه بوده و هر سه از روش دات ماتریس استفاده می کنند. در شیوه ی دات ماتریس سطری و ستونی داریم .

برد های بافر یا SU و SD  برد عمل شمارش و آدرس دهی را انجام می دهند . از طرف دیگر C برد ها  آدرس های عمودی پنل پلاسما را آدرس دهی می کنند . تا این که نقطه ی نورانی بنا بر لازمه ی تصویر و پردازشگر دستگاه تشکیل می شود و در صورت اجتماع آنها تصویر تشکیل می شود و ما آن را می بینیم .

 

اجزای تلویزیون های پلاسما 

تلویزیون های پلاسما از  P board, A board, SC board, SS board, SU board, SD board ساخته شدند که وظیفه هر یک را در این قسمت توضیح خواهیم داد .

 

از مدارهای خارج از پنل برای برعکس کردن جهت جریان استفاده می شود که این مدارها در برد های جداگانه ای که در برند پاناسونیک برد SC  و SS و در برند های دیگر برد وای و برد زد نامیده می شوند، قرار دارند.

بردهای SC  و SS با تغییر جهت جریان با ضرب آهنگ از پیش تعیین شده ای امکان تشکیل تصویر با متد دات ماتریس را در پنل به وجود می آورند .

بردهای بافر SU و SD شمارش خط های افقی و C برد ها روشن کردن خطوط عمودی را به عهده دارند. در تلاقی شمارش و آدرس دهی SU یا SD با C برد ها نقطه ای روشن می شود که اجماع این نقاط تصویر را تشکیل می دهند.

همان طور که گفته شد اجرای متد دات ماتریس و در نهایت تشکیل تصویر در پلاسماها به SS board و  SC board وابسته است. حال به بررسی برخی ایراد های متداول و نحوه ی نگهداری صحیح از دستگاه می پردازیم.

 

دلیل خرابی برد اسکن تلویزیون های پلاسمای پاناسونیک : 

برد های اسکن معمولا بر اثر طول زمان کارکرد دستگاه و یا کارکرد مداوم با کنتراست بالا دچار خرابی می شود .

در برند پاناسونیک بخش های محافظتی در سر تا سر مدار ها تعبیه شده اند تا با آسیب دیدن منطقه ی کوچکی از آسیب رسیدن به سایر قسمت ها جلوگیری کنند. در صورت بروز هرگونه مشکلی در قسمت های مختلف  تلویزیون ، این مدار های محافظت شده دستگاه را خاموش می کنند تا آسیب ، فراتر از حد کنونی خود نرود، سپس ارور کدی (ERROR CODE) با چشمک زدن چراغ جلوی دستگاه اعلام می شود.

(برای آموزش خواندن و محاسبه ی ارور کد کلیک کنید)

 

ارور کد هایی که خرابی SC و SS را اعلام می کنند :

۱- ارور کد ۶ چشمک و ارور کد ۷ چشمک پاناسونیک در اغلب پلاسما ها خرابی SC BOARD  را خبر می دهند .

۲- ارور کد ۸ که مربوط به ۸ بار چشمک زدن چراغ استندبای تلویزیون می باشد ، نیز به طور معمول معیوب شدن SS BOARD  را گوشزد می کند

۳- ارور کد ۱ چشمک ، ارور کد ۴ چشمک ، ارور کد ۵ چشمک و ارور کد ۱۰ چشمک در تلویزیون های پلاسما نیز خرابی همزمان دو برد را اعلام می کنند.

۴- بهم ریختگی رنگ تصویر (نگاتیو شدن تصویر)

 

قسمت های مختلف برد اسکن 

بافر های ورودی و خروجی

سوییچ های کنترلی با توان پایین ( درایور )

سوییچ های کنترلی با توان بالا ( IGBT و MOSFET )

مدارهای DC to DC converter

سوییچ های ولتاژ بالا (پنل بافر )

 

مدار های DC to DC converter :

به طور کلی مبدل DC to DC مبدلی است که جریان DC با یک سطح ولتاژ را به سطح ولتاژ دیگری تبدیل می‌ کند. گاهی ممکن است نیاز باشد که ولتاژ خروجی بیشتر از ولتاژ ورودی باشد و یا بر عکس ، گاهی نیاز هست تا ولتاژ خروجی کمتر از ولتاژ ورودی باشد.

 

در برد های مختلف مثل برد اسکن و برد مین ولتاژ مختلفی مورد نیاز هست و تامین تمام این ولتاژ ها توسط برد پاور می باشد . و این امر باعث گسترده شدن این ماژول و کانکشن های ارتباطی این برد با برد های دیگر (سیم کشی یا ارتباطی با برد های دیگر) می شود. بنابراین در ساختار این برد سعی شده که  ولتاژ مبنایی ایجاد شود که این ولتاژ مبنا را تبدیل به ولتاژ های مورد مصرف شود . مثلا در برد های اسکن این ولتاژ از ولتاژ ساستین ساخته شود.

به عبارتی از یک ولتاژ ۲۰۰ ولتی که مخصوص ورودی برد های اسکن است بقیه ولتاژ های ۱۵۰ ولت ، منفی ۱۵ ولت ، منفی ۲۰۰ ولت و .. با روش DC to DC converter ساخته می شود .

 

وقتی مصرف جریان روی یک ولتاژی بالا باشد با استفاده از رگلاتور می توان ولتاژ را کاهش داد ، مثلا اگر ولتاژ ۱۰ ولت حدود ۱ آمپر مورد نیاز باشد اگر قرار باشد این ولتاژ را مستقیما از ولتاژ ۲۰۰ ولت با عمل رگلاتور تولید کنیم برای داشتن ولتاژ ۱۰ ولت و رسیدن به این سطح از اختلاف ولتاژ برای دستیابی به ولتاژ مورد مصرف ، حدودا  ۱۹۰ ولت روی جریان ۱ آمپری تلفات خواهیم داشت .

با توجه به وجود ۱۹۰ ولت تلفات و ۱ آمپر جریان خروجی مدار در اصل ۱۹۰ وات تلفات خواهیم داشت . و این ۱۹۰ وات اگر به صورت گرما در نظر گرفته شود حرارت زیادی را تولید می کند .

از طرف دیگر به عنوان مثال یک تلویزیون پلاسمای ۴۲ اینچ به طور کلی حدود ۳۰۰ وات مصرف دارد . در اینجا اگر ۱۹۰ وات تلفات را در نظر بگیریم مصرف ۵۰۰ وات خواهد شد . برای درک بهتر این موضوع فرض کنید اگر  ۱۰ مدار DC to DC converter را حذف کرده و به جای آن یک رگلاتور قرار داده شود، شدت تلفات حدود ۲ کیلو وات خواهد بود که از نظر گرمایی و مصرف برق خیلی زیاد است .

 

پس مداری طراحی شد با عنوان DC to DC converter که عملکردی به روش سویئچینگ دارد یعنی یک رگلاتور سویئچینگ می باشد و ولتاژ خروجی مورد نیاز با شدت جریان مورد نیاز را با روش سویئچ کردن تامین می کند و تلفات آن به مراتب خیلی خیلی کمتر از رگلاتور های ساده است .

 

 

معرفی SM board و SN board

از تولیدات ابتدایی پلاسما تا مدل های سری ۲۰ ، مثل سری های V20 و U20  و حتی خود سری ۲۰ پلاسما برد اسکن SC به صورت کامل وجود دارد ولی در ساختار تلویزیون مدل TH-P42V20 تغییری حاصل شد که دو برد بافر SD , SU با هم ترکیب شدند و مجموعه آن دو برد  SM board نامیده شد . دستگاه TH-P42V20  علاوه بر برد پاور و مین , دارای اس اس برد ، اس ام برد و اس سی برد نیز می باشد .

تصویر بردهای پشت تلویزیون TH-P42V20

در ساختار تلویزیون های سری ۲۰ پلاسمای پاناسونیک با سایز ۴۲ اینچ مانند مدل های TH-P42A20 , TH-P42X20 و در سایز ۴۶ اینچ در مدل های  TH-P46A20 , TH-P46X20 اتفاق جدیدی رخ داد. در این سری تلویزیون ها علاوه بر یکی شدن برد های بافر  SD board و  SU board که در مدل TH-P42V20 اس ام برد نامیده می شد ، مجموعه SD و SU  (برد های بافر) و SC برد (برد اسکن) هم یک پارچه شدند و مجموعه این سه ، برد واحدی  به نام SN board را تشکیل دادند . و این طراحی تا مدل های تلویزیون سری ۳۰ پلاسمای پاناسونیک با سایز ۴۲ اینچ مانند TH-P42VT30 , TH-P42ST30 , TH-P42U30 , TH-P42UT30 ادامه پیدا کرد .

به عبارتی  SN board متشکل از اس ام برد (در سایز ۴۲ اینچ سری ۲۰) و اس سی برد می باشد . تلویزیون های پلاسمای پاناسونیک سری ۳۰ تا سایز ۴۲ اینج علاوه برد برد پاور و برد مین متشکل از اس سی برد و اس ان برد می باشد . البته بهتر است بدانید که SN board  فقط مختص به ساختار تلویزیون های پلاسمای ۴۲ اینچ سری ۳ پاناسونیک می باشد.

 عکس بردهای پشت تلویزیون th-p42st30

در تلویزیون های پلاسمای سری ۵۰ پاناسونیک ، حتی در سایز ۵۰ اینچ هم طراحی به نحوی بوده که در ساختار آنها  SD board و  SU board  همچنین SC board به صورت جداگانه در دستگاه تعبیه نشده و به جای مجموعه این سه برد از برد واحدی به نام  SN board برد استفاده شد. و اتفاق جدید در ساختار این سری تلویزیون ها یکی شدن P board با SS board بود .

پس تلویزیون های سری ۵۰ مدل (TH-42X50 , TH-50X50) و (TH-42XT50 , TH-50XT50 , TH-65XT50)  و  (TH-50UT50 , TH-58UT50 , TH-65UT50 ,TH-42VT50 , TH-50VT50 , TH-58VT50 , TH-65VT50 ) متشکل از برد پاور و اس ان برد و برد مین هستند . البته قابل ذکر است که برد پاور و برد اس اس (برد زد پاناسونیک) در این مدل ها تجمیع شدند .

عکس بردهای پشت تلویزیون پاناسونیک th-p50x50

جهت مشاهده تمام قطعات تلویزیون پاناسونیک به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

 

Call Now Button