لینک کوتاه : http://panasonic-group.com/?p=1663
اصلاحیه برد پاور تلویزیون پلاسمای پاناسونیک سری 5

ایراد و اصلاحیه برد پاور تلویزیون های پلاسمای سری 50

تحقیقات میدانی تیم متخصص و حرفه ای گروه پاناسونیک در البرز ، با توجه به تعداد خرابی تلویزیون های پلاسمای پاناسونیک سری  ۵۰ مانند : TH-P42X50, TH-P50X50, TH-P42XT50 ، نشان داد که IC راه انداز ماسوت مدار استند بای تغذیه، به خاطر نقص طراحی خود دیوایس IC مشکلی دارد که بعد از مدتی کارکرد آسیب می بیند و بزرگترین ایراد پلاسما های سری ۵۰ وجود یک نقص در طراحی سیستم برد پاورشان می باشد .

 

علت خرابی برد پاور تلویزیون پلاسما سری ۵ پاناسونیک

اگر برق تلویزیون در پلاسما های سری ۵۰ برای مدت زمانی قطع یا از پریز برق خارج شود مثلا شب تا صبح، یا زمانی که به سفر می روید و برق ساختمان را قطع می کنید  یا حتی اگر تلویزیون متصل به پریز برق باشد اما برق قطع شود و از مدار خارج شود (همان طور که خودتان می دانید وقتی تلویزیون خاموش است اما متصل به پریز برق باشد مدار استند بای دستگاه در حال کار کردن است) ، بطور کلی زمانی که تلویزیون حتی برای مدت کوتاهی از برق شهر کاملا جدا شود، هنگام روشن کردن مجدد زمان بیشتری نسبت به قبل طول می کشد تا تلویزیون در برق بماند و روشن شود و با گذشت زمان گاها نیاز هست تلویزیون نیم ساعت تا دو روز متصل به برق شهر باشد تا پاور شود و روشن شود .

 

ایراد متداول تلویزیون های پلاسمای سری ۵۰ پاناسونیک 

ابتدا سعی کردیم تلویزیون را در شرایط استاندارد بازسازی و تعمیر قرار دهیم به این صورت که IC های برد پاور سری ۵۰ پلاسما را وارد کردیم و با تعویض IC ، تلویزیون به چرخه مصرف بازگشت و رضایت مصرف کننده هم حاصل شد. اما شاهد بودیم که اگر مثلا دستگاه بعد از ۶ ماه کار کرد با این مشکل رو به رو می شد ، برایIC  جدید هم علی رغم فابریک بودن، دو مرتبه مشکل بعد از گذشت همان بازه زمانی ، یعنی با کارکرد ۶ ماهه تکرار می شد.  طبق تحقیقات به عمل آمده توسط متخصصین فنی گروه پاناسونیک  البرز، متوجه شدیم به طور کلی انتخاب این IC برای آن جایگاه انتخاب مناسبی نبوده است و تایم کاری بیشتر از کارکرد خود را نمی تواند پر کند. این گونه بجای تعمیر برد پاور تلویزیون پاناسونیک در صدد رفع ریشه ای این مشکل بر آمدیم.

با استفاده از یک مدار مجتمع با آی سی متفاوتی سعی کردیم این مدار را راه اندازی کنیم تا مشکل پیش نیاید. طبیعتا وقتی یک IC  (مدار مجتمع ) برای کار کردن طراحی می شود یک نقشه بیرونی هم دارد. یعنی المان و قطعات و سیم بندی و پیکربندی در کنارش طراحی شود تا آی سی مورد نظر انکان کار کردن داشته باشد .پس طبیعتا نمی شد که آی سی جدید مستقیما جایگزین آی سی قبلی خود تلویزیون شود. بنابراین برد جدیدی طراحی کردیم که با آی سی جدیدی که روی برد پاور قرار می گیرد تطبیق پیدا کند. یعنی با طراحی برد اکستنشن کنترل (Standby power control) روی برد پاور مشکل مرتفع گردید.

در تصویر زیر نمونه ای از ماژول برد اکستنشن را می بینید .

ماژول برد اکستنشن برد پاور پلاسمای سری X50

 

ماژول برد اکستنشن برد پاور پلاسمای سری X50

به طور کلی IC ای که مسئولیت کنترل ولتاژ استندبای را به عهده دارد از نظر طراحی ایراد دارد و هر چند بار که این IC تعویض شود باز هم مشکل تکرار می شود. در اصل هدف از طراحی ماژول اکستنشن پاور پلاسما های سری X50 این است که مسئولیت تغذیه استند بای دستگاه را به جای  برد پاور به عهده بگیرد.

ایراد برد پاور تلویزیون سری ۵۰ کاملا اپیدیمی است که گروه پاناسونیک مشکل NO POWER شدن را با طراحی یک ماژول اکستنشن که روی برد پاور نصب می شود حل کرده است .

در تصویر زیر می توانید نمونه ای از برد پاور تلویزیون TH-P50X50 قبل از طراحی را مشاهده نمایید :

برد پاور پلاسمای پاناسونیک سری 50

ایراد اپیدیمی برد پاور پلاسما

تصویر زیر برد پاور تلویزیون TH-P50X50 را بعد از اصلاحیه و طراحی مشاهده بفرمایید :

اصلاحیه برد پاور پلاسمای سری 50

طراحی فوق در آزمایشگاه مجموعه پاناسونیک در کرج انجام شد و مدار چاپی (PCB) به سفارش پاناسونیک گروپ طراحی و ساخته شد و در حال حاضر بیش از یک سال هست که این المان به همه همکاران و مشتریان عزیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارائه شده و در پروسه استفاده می باشد و خوشبختانه حتی یک مورد برگشت  تلویزیون به مجموعه را نداشتیم که علت خرابی، خرابی خود قطعه بر اثر کارکرد باشد .

با افتخار اعلام می کنیم این طراحی مربوط به متخصصین خودمان در لابراتوار تخصصی تعمیر برد پاناسونیک کرج که نماینده تعمیر تلویزیون پاناسونیک است بوده است. گرچه المان IC مورد نظر تولید خودمان نیست اما انتخاب IC  مناسب که برای آن جایگاه سازگاری داشته باشد نیازمند تجربه مجموعه بوده و خوشبختانه با داشتن این تجربه و مهارت و در اختیار دادن آن برای مصرف کننده گان عزیز مشکل مرتفع گردیده است .

برد اکستنشن طراحی مجموعه مرکزی پاناسونیک در کرج

علت خرابی IC  استندبای برد پاور تلویزیون پلاسمای سری ۵۰ پاناسونیک :

در اینجا سوال پیش می آید که چرا IC در جایگاه خودش نمی تواند کارکرد طولانی مدتی داشته باشد؟

زمانی که PDF یا اطلاعات فنی یک قطعه را مثل آی سی تغذیه سوییچینگ سوپلای را بررسی می کنید، دو یا سه مدل پایه بندی یا نقشه جانبی برای قرار دادن در برد پیشنهاد داده شده. این پیشنهادات طراحی معمولا متعدد هستند و دلیل آن هم کاربری متفاوت از آن المان هست. بعنوان مثال شارژر موبایلی را در نظر داشته باشید که دائم به برق متصل است ولی زمان کمتری از آن استفاده می شود یا مثلا یک همزن دستی که دائم به پریز برق متصل نیست .

بنابراین شرکت تولید کننده برای یک المان  طراحی های مختلفی را پیشنهاد می دهد که در هر حالت  قیمت تمام شده محصولات هم متفاوت می باشد. گاهی پیش می آید که بعضی تولیدکنندگان قطعات الکتریکی برای صرفه جویی در قیمت تمام شده یه سری طراحی ها را جابجا می کنند که در بدو امر ایراد نمود پیدا نمی کند چون طبیعتا هیچ قطعه ای برای چند ماه در حالت تست نمی ماند که با کارکرد، کیفیت و سازگاری در طراحی دستگاه را نشان دهد.

انتخاب رجین کد نامناسب تلویزیون و آسیب به آن :

ممکن است تلویزیونی طراحی شود که با برق ایالت متحده یا ژاپن کار کند و می دانیم که برق این دو کشور ۱۱۰ ولت یا ۱۱۰ ولت ۶۰ هرتز است یا کشور دیگری ممکن است ۱۱۰ ولت ۵۰ هرتز باشد یا  ۲۲۰ ولت ۶۰ هرتز یا ۲۲۰ ولت ۵۰ هرتز باشد. وقتی تاجر بدون نگرش به مناسب بودن ساختار دستگاه با شرایط کشور آن را را وارد می کند، دستگاه زودتر از معمول آسیب می بیند. درست است که در ایران با ۲۲۰ ولت کار می کند ولی طراحی ساختار دستگاه برای ۲۲۰ ولت نبوده و باعث آسیب به قسمت های مختلف دستگاه می شود .

تلویزیونی که خریداری می کنید رجین کد ( سافیکس ) مدل مناسب منطقه خود را خریداری کنید . در صورت امکان تلویزیون با سافیکس R  خریداری کنید چون طراحان پاناسونیک یا ماتسوشیتا این مدل با توجه به شرایط منطقه ای ایران و امکانات و شرایط ایران طراحی کردند و تغییرات لازم را انجام دادند .

به عنوان مثال، تلویزیون های سری X50 سافیکس معمولا M  داشتند که مربوط به حوزه خلیج فارس خاورمیانه یعنی عربستان و ایالات متحده عربی بوده که با توجه به نوسانات برقی ایران به دلیل ساخت و ساز های بی رویه و عدم تغییر ظرفیت شبکه های برق رسانی نوسانات برق در کشور ما بیشتر از حوزه ای هست که دستگاه مناسب برای آن حوزه ساخته شده است.

در حالی که همان آی سی با همان طراحی در سری X60 کار می کند و هیچ گونه آسیبی به خاطر کارکرد نمی بیند.

 

Call Now Button