لینک کوتاه : http://panasonic-group.com/?p=2189
تلویزیون پلاسما سری 10پاناسونیک

علت روشن نشدن تلویزیون های پلاسمای سری 10  پاناسونیک :

فهرست مطالب

در این مطلب به علت روشن نشدن تلویزیون های پلاسمای سری ۱۰  پاناسونیک می پردازیم. تلویزیون های پلاسمای سری ۱۰ به ترتیب در چندین کلاس A10, C10, X10, S10, G10, V10, Z1 ارائه شدند. بالتبع A پایین ترین سطح ارزشی و Z که در سطح vip می باشد دارای بیشترین کیفیت و ارزش می باشد.

 

TH-P42C10 , TH-P50C10

TH-P42X10 , TH-P50X10

TH-P42S10 , TH-P50S10 , TH-P54S10

TH-P42G10

TH-P50V10 ,  TH-P54V10 , TH-P65V10

TH-P54Z1

ارور ۱ یا ایراد ۱ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

پلاسما های سری ۱۰ پاناسونیک معمولا بر اثر خرابی مین برد  یا برد اسکن ارور ۱ می شوند که خرابی MAIN BOARD شایع تر است.

زمانی که جریان از برد پاور خارج می شود جریان اندازه گیری می شود و اگر جریان اضافه تری را مشخص شود آن را به مرکز کنترل مین برد اعلام می کند . زمانی که ولتاژ ۱۵ ولت خروجی برد پاور جریان اضافه ای مصرف کند برد پاور خودکار به مین برد اعلام می کند و تلویزیون ارور یک  می شود.

این خرابی می تواند به دلایل زیر پیش بیاید:

  • یا می تواند به دلیل  خرابی مین برد باشد یعنی بر اثر خرابی یکی از المان های روی مین برد که ولتاژ ۱۵ ولت مصرف می کنند به وجود بیاید،  مثل مبدل های دی سی به دی سی که  به آن ها DC to DC Conventor  گفته می شود. یا خرابی مدار آمپلی فایر که ولتاژ ۱۵ ولت مصرف می کند یا بر اثر خرابی یکی از مدارهای دیگر روی مین برد باشد  .
  • یا این که  بر اثر خرابی و اتصال روی sc board یا  ss board هست
  • در مواردی هم دیده شده است که به علت دستکاری شدن برد پاور ، خود برد پاور فرمان اشتباه اعلام خرابی  می کند و با تعویض برد پاور تلویزیون مشکل مرتفع می گردد.

ارور ۲ یا ایراد ۲ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

در پلاسمای سری ۱۰ ارور ۲ شایع نیست اما به صورت عمومی ۲ چشمک شدن چراغ پاور در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ حاکی از خرابی برد پاور (P BOARD) دستگاه می باشد.


ارور ۳ یا ایراد ۳ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

در پلاسما های سری ۱۰ که در بالاتر به مدل های آن اشاره کردیم ارور ۳ و ارور ۹، ارور های مین برد هستند که به آن ها  COMMUNICATION ERROR  گفته می شود. در این حالت پردازنده های روی مین برد نمی توانند ارتباط درستی با هم برقرار کنند. مشاهده شده که تعمیر کاران کم تجربه تلاش می کنند با تعویض نرم افزار یا IC برنامه ،مشکل را برطرف کنند اما به ندرت دیده شده که با تعویض نرم افزار یا IC  برنامه  عیب برطرف شود.


ارور ۴ یا ایراد ۴ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

تا کنون در پلاسمای سری ۱۰ شاهد مشکل ۴ چشمک نبودیم.


ارور ۵ یا ایراد ۵ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

زمانی که SS BOARD یا همان برد Z پاناسونیک اتصال است تلویزیون ارور ۵ می شود و با نمایش ۵ چشمک متوالی چراغ پاور تلویزیون به وجود آمدن مشکل را اطلاع می دهد. علی رغم اینکه SS BOARD یا همان برد زد پاناسونیک معمولا با ارور ۸ خود را نشان می دهد ولی بارها دیده شده که ارور ۵ در خرابی SS BOARD هم به وجود آمده که با تعمیر اس اس برد یا تعویض آن ایراد رفع می شود.


ارور ۶ یا ایراد ۶ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

در پلاسما های سری ۱۰ ارور ۶ یکی از شایع ترین ارورهاست که مربوط به خرابی SC BOARD است که به صورت متداول با تعمیر یا تعویض SC BOARD مرتفع می گردد. علت خرابی معمولا استفاده از دستگاه با کنتراست بالا و طولانی شدن عمر دستگاه است که توصیه می شود بعد از تعمیر کنتراست را حدود ۲۵ درصد کمتر نگه دارید که هم مصرف برق دستگاه پایین تر بیاید و هم از گرم شدن برد جلوگیری شود. وقتی برد الکتریکی کمتر گرم شود دیرتر خراب می شود.


ارور ۷ یا ایراد ۷ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

پلاسمای سری ۱۰ به ندرت ارور ۷ می شود که ناشی از خرابی برد های بافر دستگاه است. در این شرایط علت خرابی SU BOARD  یا SD BOARD  هست یا داخل لایه های پنل اسپارک پیش آمده و به عبارتی از داخل جرقه زده و باعث خرابی برد های بافر شده و در نهایت ارور۷ و ۷ چشمک شدن تلویزیون پاناسونیک نمایان گردیده است.

قابل ذکر است در پلاسمای پاناسونیک سری ۱۰ وقتی برد بافر دستگاهی معیوب شود به صورت شایع دیده می شود که SC BOARD تلویزیون هم در قسمت بافر آسیب می بیند پس حتی اگر بافر تعویض شود هم ایراد رفع نمی شود و باید SC BOARD هم حتما تعمیر شود.

توصیه می شود زمانی که بافر تعویض می شود ابتدا پنل به دستگاه وصل نشود تا از سالم بودن برد ها مطمعن شویم و بعد از آن پنل به صورت دیداری با نور از نظر احتمال وجود جرقه چک شود. اگر پنل جرقه زده بود و اسپارک شده بود طبیعتا باید پنل تعویض شود ولی اگر پنل اسپارک نشده بود و فقط برد بافر خراب بوده باشد با تعویض برد بافر و تعمیر SC BOARD ایراد رفع می شود.


ارور ۸ یا ایراد ۸ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

بعد از ارور ۷، ارور متداول تلویزیون پلاسمای پاناسونیک سری ۱۰ ، ارور ۸ می باشد که با نمایش ۸ بار چشمک متوالی چراغ پاور تلویزیون اعلام خرابی می کند که ناشی از وجود مشکل و اختلال در کارکرد SS BOARD تلویزیون است که ایراد با تعمیر یا تعویض SS BOARD  رفع می شود. تعمیر یا تعویض SS BOARD یا همان برد زد پاناسونیک (برد Z) هزینه تقریبا پایین تری نسبت به خرابی SC BOARD  یا همان برد وای پاناسونیک (برد Y) دارد  .


ارور ۹ یا ایراد ۹ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

در توضیحات ارور۳ این مورد کاملا توضیح داده شده.


ارور ۱۰ یا ایراد ۱۰ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

زمانی که تلویزیون خاموش شده و چراغ پاور ۱۰بار چشمک متوالی می زند می شود احتمال خرابی برد پاور یا برد های اسکن دستگاه وجود دارد که با تست برد پاور مشخص می شود . با تعمیر یا تعویض هر یک از این برد ها مشکل به سادگی برطرف می شود. توصیه می شود برای جلوگیری از خرابی برد پاور در مواردی که از تلویزیون استفاده ای ندارید دستگاه را از برق جدا نمایید .  برای جلوگیری از بروز مشکل برای برد های اسکن کنتراست تلویزیون پاناسونیک پایین نگه دارید تا جریان عبوری SC  برد کاهش یابد . برای اطلاعات بیشتر در جهت نگهداری تلویزیون می توانید اینجا کلیک کنید  .


ارور ۱۱ یا ایراد ۱۱ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

این ارور اصلا شایع نیست ولی مربوط به فن دستگاه می باشد.


ارور ۱۲یا ایراد ۱۲ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

عبور جریان اضافه مدار تغذیه کننده آمپلی فایر روی برد پاور است . تقویت صدا یا همان آمپلی فایر روی مین برد قرار دارد و قسمت دیگری با عنوان تغذیه مدار آمپلی فایر داریم که انرژی مدار آمپلی فایر را تامین می کند که روی برد پاور قرار دارد .زمانی که آمپلی فایر آسیب ببیند مثلا بر اثر کارکرد در زمان طولانی با حداکثر ولوم ، از مدار تامین کننده انرژی خود در برد پاور  (مدار تغذیه ) جریان اضافه تری می خواهد و  کنترلر محافظ جریان افزایش جریان مصرفی را سنس می کند و به قسمت کنترل ارور های دستگاه در مین برد اعلام می کند  و ما شاهد ارور ۱۲ می شویم

گاهی پیش می آید که آمپلی فایر سالم باشد  و سیم پیچی بسوزد  در نتیجه بلند گو ها آسیب می بیند و اهم کمتر شود  ( امپدانس ورودی ) و جریان مصرفی که از طریق آمپلی فایر تامین می شود بیشتر شود . پس دوباره از تغذیه جریان اضافه تری می خواهد که به مرکز کنترل اعلام می شود و تلویزیون ۱۲ چشمک شده و خاموش می شود .

حالت دیگری که هست ناشی از آسیب برد پاور می باشد که نتواند جریان مصرفی را تامین کند . و مبنا را بر این قرار میدهد که آمپلی فایر جریان بیشتری را مصرف می کند که مجدد به مرکز کنترل اعلام شده و ارور ۱۲ می شود .

مثل بقیه سری پلاسما ها ارور برد آمپلی فایر است یعنی مربوط به مدار آمپلی فایر و بلندگو هاست که ناشی از تغذیه مدار آمپلی فایر که روی برد پاور قرار دارد، خود مدار آمپلی فایر که روی مین برد قرار دارد و خود بلندگو ها می تواند باشد. در صورت خرابی بلندگو ها طبیعتا باید بلندگو ها تعویض شود. در صورت خرابی آمپلی فایر روی برد مین، تعویض مین یا تعمیر مدار آمپلی فایر انجام می گیرد. در صورت خرابی روی پاور تعمیر مدار پاور یا تعویض مدار پاور انجام می شود.

توصیه می کنیم افرادی که شنوایی ضعیف تری دارند و نیاز دارند دائم صدای تلویزیون را بالا نگه دارند از سیستم سینمای خانگی خود استفاده کنند چون بلند گوی تلویزیون و مدار آمپلی فایر برای اینکه همیشه با صدای بالا کار کنند ساخته نشدند.


ارور ۱۳ یا ایراد ۱۳ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

روی تلویزیون های پلاسمای سری ۱۰ تا کنون شاهد ارور ۱۳ نبودیم.


ارور ۱۴ یا ایراد ۱۴ بار چشمک زدن چراغ استند بای در تلویزیون پلاسمای سری ۱۰ پاناسونیک :

وقتی چراغ پاور تلویزیون ۱۴ بار چشمک می زند ، به صورت معمول خرابی پروسسور  HDMI می باشد. یعنی IC پردازنده HDMI  روی مین برد تلویزیون معیوب شده که ایراد بزرگی است و معمولا به دلیل استفاده از دستگاه هایی که خروجی HDMI  دارند ایجاد می شود. مثل گیرنده های دیجیتال نامناسب ماهواره ها، قطع و وصل کردن کابل HDMI در حالتی که دستگاه روشن و یا حتی خاموش اما به متصل به پریز برق است. توصیه می شود در زمان استفاده از کابل HDMI حتما دستگاه از برق خارج شود و بعد از اتصال یا قطع کردن کابل HDMI  مجدد دستگاه به مدار برگردد.

در این حالت از آسیب پورت HDMI جلوگیری شده و تلویزیون بعد از قطع و وصل شدن این کابل در سلامتی به کار خود ادامه می دهد.

برای خرابی پورت HDMI پردازنده آن روی مین برد تعویض می شود و در مدل هایی که این امکان روی آن ها نباشد با تعویض مین برد ایراد رفع می شود.

Call Now Button